luni, 15 octombrie 2018

Messellerstrasse 63, 64291…

de Ciuc



Darmstadtul este un oraș mediu spre mic ca dimensiuni si populație cu aproximativ 160.000 de locuitori, dar regiunea din care face parte este a treia din Germania după GDP per capita, după Hamburg și Bavaria Superioară, unde se află orașul München. Sincer, habar nu am avut asta până la scrierea acestui articol. Dacă aș fi știut, probabil ar fi fost una din informațiile pe care le-aș fi servit fetelor la first date (alături de faptul că am lucrat in space industry), probabil punctând decisiv. Are câteva obiective turistice, vreo trei, dintre care nu am vizitat niciunul în aproape doi ani. În Darmstadt e una din cele mai bune universități tehnice din Germania. Are câteva cartiere, eu stăteam la unul mărginaș de unde vedeam porumbul, dar și pădurea, numit Arheilgen. Arheilgenul era un fel de Vatra Luminoasă on steroids. Nu erau decât case cu maxim trei nivele. De la mansardă vedeam până la aeroport (vreo 25 de km). Aici, în București văd munții, printr-o “spărtură” printre blocurile gri sau colorate (noroc cu vecinele mai dezinhibate ca să nu fiu așa de supărat). Nu știu câți locuitori are Arheilgen, dar are propriul ziar Arheilger Post, propria linie de autobuz, cu 3 autobuze conduse de un chinez și doi ruși (suspectez ca soferul chinez era de fapt tot rus), propriul târg de Crăciun și, în general, propria viață. Eu am iubit Arheilgenul, deși am fost tot timpul ținta miștourilor colegilor mei, cu excepția lui Baptiste, care a declarat că “el ar sta acolo”. Nu eram foarte sigur dacă voiam să mă consider în Darmstadt sau să manifestez pentru autonomie. În treacăt fie spus că, deși era un loc safe, cât timp am stat eu acolo, au avut loc două jafuri armate, unul la benzinărie și unul la Edeka.

Locuința în care stăteam (pe Messelerstrasse – adică strada care ducea spre orașul vecin Messel) era un fel de vilă cu opt apartamente care aparținea în majoritate unui transnistrean. Și Vecina de la Merck era proprietară, dar despre ea într-un episod viitor. Ceea ce mi s-a părut interesant e că nu angajaseră vreo firmă care să se ocupe de administrarea imobilului, ci se autogospodăreau – adică fiecare apartament era responsabil de făcutul curățeniei în imobil și scosul tomberoanelor în stradă odată la ceva timp, după un program bine stabilit și afișat la avizier. Pe mine mă apăsa sarcina scosului tomberoanelor; în săptămana când eram de serviciu eram stresat să nu cumva să uit să le scot și să fac țara de râs. Nu puteam să nu îmi imaginez privirile dojenitoare ale vecinilor și stigma care mi s-ar fi atașat pentru tot restul vieții (Era un băiat super ok, liniștit, dădea mereu săru’mâna, maică, dar odată a uitat să ducă gunoiul, român, deh.) Tomberoanele trebuiau spălate, iar prima dată am fost foarte conștiincios și l-am spălat cu furtunul. Apoi pur și simplu turnam în el o sticlă de apă de doi litri și vărsam apoi la canal, așa cum făceau toți.

Nemții pun mare preț pe reciclarea gunoiului,iar regulile depind de land. În general se colectează cartoane, plastic-metal, si gunoi bio. Cu gunoiul bio era un circ. El este folosit pentru crearea de compost în “fabrici” speciale (Kompostanlage). “Fabrica de gunoi” îi spuneam noi celei care era în apropiere și care raspândea un miros plăcut în zilele în care bătea vântul din direcția ei. Ei, în recipientul bio trebuiau aruncate resturi de legume, fructe, pământ de flori și alte resturi de mâncare, dar nu chiar orice fel de mâncare. Nu carne, nu mâncare gătită. Si în niciun caz in pungi de plastic – regula destul de puțin respectată. Existau niște pungi speciale, de hârtie. Eu la un moment dat am renunțat să mai colectez gunoi bio. Era prea mare bătaie de cap, în plus, resturile zăceau în bucătărie până mă decideam să le arunc.

La începutul anului am primit de la EAD (Rasub-ul lor) o broșură cu privire la gunoaie. Destul de stufoasă. Eu am studiat-o conștiincios și am aflat că, de exemplu, cartoanele trebuie să fie curate. Cutiile de pizza nu au ce căuta acolo. Deși un vecin, neamț, a scos odată cutiile de pizza din coșul de gunoi normal in care – în mod corect – le aruncasem și le a pus pe capacul celui de cartoane. Passive agressive, I has it. Nici acum nu îmi e limpede dacă ambalajele de plastic trebuiau spălate, cert e că nimeni nu făcea asta, iar cosurile galbene erau luate doar o dată pe lună, vara “o mireasmă dulce răspândind” în timpul ăsta. Sticlele nereturnabile le aruncam in recipientele speciale care sălășluiau în capătul străzii. Aveam grijă să le sortez pe culori: sticlă verde, sticlă albă (transparenta) și maro. Capacele nu le scoteam, deși ar fi trebuit, dar remarcasem că nu prea făceau asta nici ei. Și doar nu era să fiu eu mai neamț ca Angela Merkel. Cartoanele mari le duceam cu mașina la fabrica de gunoi. Nu aveai voie sa le lași pur și simplu în stradă, gunoierii nu le luau, puteai primi chiar amendă. Sau măcar o scrisoare pasiv-agresivă de la Hausmeister.

Apartamentul era destul de mare, vreo 90mp și era duplex. Jos avea dormitorul, baia și un open-space bucătărie-hol-sufragerie. Avea o scară interioară în spirală care ducea intr-o cameră sus unde țineam o canapea, calculatorul si televizorul care mai mult a zăcut închis. Aveam și o boxă ântru depozitarea chestiilor mai mari și unde îmi țineam bicla. Avea și un mic balcon unde fumam. Atunci când nu ploua, că nu era acoperit. Era destul de liniște cu excepția avioanelor: casa era fix sub culoarul de zbor al celor care decolau de pe pista 18 (citește unu-opt) a aeroportului din Frankfurt si făceau stânga către est. Și erau multe până la 11 noaptea. Aeroporturile din Germania nu operează zboruri între orele 23 si 5,din motive de zgomot.

Am descoperit ce frumos e să ai geamuri mari prin care să intre lumină naturală, apartamentul de la București fiind foarte întunecat. Cumpărasem foarte multe plante și creasem ceea ce se numea “Ciuc’s Tropical Forrest”. La final i-am dat florile colegului găgăuz, Nicolai și, câteva, Vecinei de la Merck (nu puteam să ratez ocazia de a-i oferi niște flori; Vecinei, nu lui Nicolai). Cum nimic nu e perfect, la un momentdat au fost probleme cu țevile și/sau canalizarea. În baie era un miros groaznic și am stat fără apă caldă cam o săptămână. Țevile de scurgere erau prost puse, aveau o parte de traseu aproape orizontal.

Vecinii erau ok. Ne salutam tot timpul, câteodată chiar stăteam la palavre. În special cu Vecina de la Merck și cu doamna de la carne,care lucra la carmangeria din Edeka. Cu domnul Beck, transnistreanul, am și tras o băută pe cinste. Adusese odată doi muncitori basarabeni pe care îi găzduia într-unul din apartamentele din vilă și care îi construiau casa fiicei lui. Aceștia tot trăgeau de noi să trecem pe la ei și în ultima seară a lor nu am mai putut refuza. Era nostim, noi vorbeam cu basarabenii în română, ei cu dl. Beck în rusă, eu cu dl. Beck într-o germană aproximativă. A doua zi m-am trezit acasă cu hainele aruncate care încotro fără nicio amintire despre cum am plecat de acolo, dacă am salutat sau nu, cum am traversat parcarea dintre cele două corpuri de clădire și cum am urcat scările spre apartament. Dracu’ m-a pus să beau cu ăștia, dar a fost foarte fun. După ce au plecat muncitorii în apartament a venit un cuplu de nemți. Aceștia nu prea respectau regulile de reciclare.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu