de Ciuc
În Darmstadt, ca de altfel, în toată Germania nu găsești magazine
deschise duminica, cu mici excepții, cele din gări sau aeroporturi.
Magazinul de cartier (Edeka) era deschis in timpul săptămânii până la 9
iar sâmbăta până la 8. Sâmbătă îmi făceam cumpărăturile pentru mâncarea
de weekend și ce mai era nevoie. Dacă duminica te prindea in offside,
singura posibilitate era să dai o fugă la Rewe-ul din gară. Unde aveai
să constați că au fost foarte mulți prinși în offside. Literalmente am
prins odată o coadă care șerpuia printre raioane prin tot magazinul.
Pistele de bicicletă și, în general, regulile de circulație, inclusiv
limitele de 30 de km/h din zonele rezidențiale erau respectate. Pe
strada principală din Arheilgen era o limită de 40 de km/h pentru
reducerea zgomotului. Oamenii, de obicei, nu traversează pe roșu, dar
soferii forțează galbenul cât pot. Despre statul la semafor ca pieton
pot spune că era exagerat. Unde stăteam era o intersecție in T. Erau
semafoare în toate colțurile care aveau numai roșu și galben pentru
mașini și roșu și verde pentru pietoni. Cele pentru mașini erau toate
stinse, iar pietonii aveau roșu în toate direcțiile. Dacă se apropia
vreun autobuz, care avea un semafor special care îi permitea trecerea,
toate semafoarele treceau pe roșu, mașinile se opreau și acesta trecea.
Nu am înțeles ce se întâmpla dacă se apropia un autobuz și în fața lui
era o mașină care ar fi fost surprinsă de culoarea roșie. Practic,
mașina nu ar fi putut trece, dar nici autobuzul, neputând depăși
(intersecția era mică). Cred că, în situația asta toată viața din
Arheilgen s-ar fi oprit…The Day Arheilgen Stood Still… Dacă venea un
pieton apăsa
pe buton și toate semafoarele treceau pe culoarea roșie, iar cele
pentru pietoni, pe verde. Atunci puteai să treci. Mi se părea ciudat să
văd cum stăteau oamenii la intersecție la orice oră din zi și din noapte
apăsând pe buton și așteptând verdele în condițiile în care nu se vedea
nicio mașină – și aveai vizibilitate foarte bună în orice direcție. Eu
cu asta nu m-am obișnuit. Creierul meu balcanic nu putea să îmi miște
mâna spre butonul ăla.
Se poate bea alcool pe stradă și poți bea un pahar de vin (sau două
beri) și conduce. Dar mai bine, ca să ajungi dintr-un loc într-altul îți
poți face traseul folosind una din cele câteva aplicații pentru
transportul în comun (recomand Offi stations). Care respectă un orar. Nu
întotdeauna, de aceea e cu atât mai frustrant atunci când pierzi o
legătură. Aveai tramvai până la 1 și 14 în timpul săptămânii, 2 și 14,
în weekend, iar dacă îl ratai trebuia să iei taxiul pentru că în
Germania nu există Uber. Taxiurile sunt mașini de lux (Mercedes în marea
majoritate) cu scaune de piele și au tarif fix dar scump. 2 Euro
pornirea, 2 Euro/km. Cam 13 Euro mă costa acea “hai încă o” bere. Plus
3,50 – 4 berea în sine. Care era extraordinară. Darmstadtul avea 3 sau
chiar mai multe fabrici locale de bere toate cu bere excelentă. Plus
berea din orașul vecin, Pfungstadt. Care se găsește și la noi la 100 de
beri.
În Darmstadt nu există street view pentru că Germania are reguli
stricte de privacy pe care unele jurisdicții au ales să le pună în
aplicare. Nemții respectă intimitatea dar nu au nicio problemă în a face
nudism în locuri mai mult sau mai puțin amenajate. Cum era lacul Grube
Prinz von Hessen – sau Fresh Prince from Belair, pe scurt. Am fost și eu
să fac baie de câteva ori acolo. Pentru un prieten, firește. Mă duceam
după muncă cu bicla sau cu mașina sau chiar in weekend. Apropo, am prins
una din cele mai călduroase veri din ultimii 15 ani – cea din 2015. În
casă, la mansardă nu se putea sta și am crezut că frigiderul își va da
obștescul sfârșit. Iar Germania nu crede în aer condiționat. Alftel, mai
aveam un ștrand foarte aproape de casă unde am fost de câteva ori. Fără
nudiști.
Se merge mult cu bicicleta pe străzi, prin parcuri, prin păduri. Pe
lângă zona în care stăteam erau zeci, poate sute de kilometri de piste
amenajate si marcate prin pădurile din apropiere. Se merge mult cu caii
și pe jos. Nemții iau în serios timpul lor liber și îl petrec cât mai
mult outdoors. În general fac mult sport și, și la ei, alergatul este o
chestie. La muncă erau foarte mulți care veneau cu bicicleta. Și eu
făceam la fel. Deși de multe ori trișam și puneam bicla in tramvai
dimineața. Pentru că puteam. Spre final mă lenevisem și mergeam mai mult
cu mașina. Traficul era foarte lejer. Cum spuneam eu, te enervai dacă
stăteai de trei ori la un semafor.
Există multe parcuri cu zone de joacă pentru copii, în general copiii
sunt foarte respectați. Dar la ora opt nu mai vezi unul pe stradă. În
principiu, când ieșeam seara la plimbare observam că pe la opt se trag
obloanele. Îmi pare că sunt ținuți din scurt, poate de aceea atunci când
se duc la facultate și pleacă de acasă, când se duc în baruri, fac ca
niște animale. Se îmbată repede și efectiv urlă. Dar sunt destul de
prietenoși.
Nu de puține ori am văzut grupuri de copii de grădiniță luând
tramvaiul însoțiți de educatori. Odată am văzut un grup de copii, pe la
6-7 ani, luând cursuri de mers cu bicicleta însoțiți de o polițistă și
încă un adult care incheia coloana astfel formată.
Spre finalul șederii am descoperit un extraordinar parc de distracții
pentru copii, cam la o oră de mers cu mașina. Categoric poți face mult
mai multe activități în familie. Și mult mai ușor.
Chiriile sunt destul de mari in Darmstadt. Sunt câțiva mari
angajatori care au ridicat prețul locuințelor. Agenția Spațială
Europeană (cu salba de firme din industria aerospațială cu care au
contracte), Eumetsat, sediul Telekom pe Süd Hessen, Merck (compania de
chimicale și farmaceutice) și încă câțiva. Practic erau oameni care
stăteau în Frankfurt și lucrau în Darmstadt. Interesant este ca am făcut
o comparație între prețul pe metru pătrat al chiriei locuinței în care
stăteam si prețul chiriei unui apartament dintr-un bloc de vizavi de cel
în care stau și erau apropiate. Diferența este că aici nu sunt la doi
kilometri de pădure și nu miroase a munte după ploaie. Utilitățile sunt
scumpe iar sistemul de plată e diferit. Pe baza consumului din anul
precedent se face o estimare și se plătește lunar. La sfârșitul anului
proprietarul îți face o regularizare și îți poate restitui bani sau
deduce din chiria anului viitor. Sau, evident prețul utilităților poate
crește, cum ni s-a întâmplat nouă. Noi cosumam multă apă, deși, aici am
învățat să închid apa când mă spăl pe dinți. Există reguli stricte după
care proprietarii pot majora chiriile și chiriașii sunt destul de bine
protejați de lege. Există si abuzuri, cunosc un caz in care un prieten
nu și-a recuperat nici după 8 luni garanția, deși ea poată fi ținută
maxim 3. Garanția tipică este de trei luni Kaltmiete (chiria la rece,
adică excluzând utilitățile). Eu nu am avut probleme, am dat peste un
proprietar de bună credință, ceea ce aș numi, un neamț adevărat.
Contractele de închiriere pot fi stufoase, am văzut unul în care se
specifică că pe timpul iernii ești obligat sa menții în casă minim 20 de
grade. Ceea ce e corect, pentru că altfel, ceilalți colocatari vor fi
obligați să pună centrala să duduie întocmai ca economia României din
timpul domniei lui Tăriceanu. La mine nu a fost cazul, era un contract
standard, notați indecșii și cam atât. La plecare, proprietarul și-a
notat conștiincios indecșii și că lipsea o cheie de la una din camere.
Contractul de electricitate s-a făcut transparent. Nu am făcut nimic nici la venire, nici la plecare. Instalarea internetului (scump și prost) a durat mult, timp în care am folosit o cartelă pentru internet. De altfel, când am făcut contractul pentru net, omul de la O2 s-a bucurat foarte tare că în zona în care stau îmi poate oferi “netul ăla bun” de 50Mbps.
Contractul de electricitate s-a făcut transparent. Nu am făcut nimic nici la venire, nici la plecare. Instalarea internetului (scump și prost) a durat mult, timp în care am folosit o cartelă pentru internet. De altfel, când am făcut contractul pentru net, omul de la O2 s-a bucurat foarte tare că în zona în care stau îmi poate oferi “netul ăla bun” de 50Mbps.
Grădinița a fost cea mai mare problemă pe care am întâmpinat-o în
Germania. Sunt puține grădinițe și sistemul de înscriere e cam tâmpit.
Trebuie să te duci la o instituție de stat unde trebuie să te înțelegi
cu o doamnă (doamna Piper) care nu știe engleză (literalmente scrie pe
google translate si scoate la imprimantă traducerea!!!). Îți alegi trei
grădinițe și ești pus pe o listă de așteptare. Și aștepți. Noi am depus
cererea in iulie 2015 și in ianuarie 2016 am primit o scrisoare ca se va
elibera un loc în octombrie. Evident atunci deja Alexandru se întorsese
in țară.
Abus Granit din ala scumpu... e mai valoros ca bicicleta.
RăspundețiȘtergereFace minim 4 beri "de drum".
Dupa ce îți fura una, dai banu...si nu, nu e mai valoros. Cred ca a fost 50 sau 60 de euro. Problema e ca arw 1.6kg. Dar, dar acolo o tineam in fata firmei si era nevoie de ceva serios. Ca idee, odata am surprins un tip care voia sa il desfaca cu metoda cricul. Abusul a rezistat. Inca cateva minute daca intarziam era pa si a doua bicla. Dupa asta legam doua bicle cu doua lacate :)
RăspundețiȘtergere