miercuri, 6 octombrie 2021

Horincă de la nea Pătru și ceai bulgăresc

Nu demult la birou a fost una dintre acele zile la finalul căreia te târăști spre casă înjurând de toți dumnezeii, morții și șefii. Ajungi, îți faci un duș și ești năuc, ai mintea blocată și privirea de animal hăituit. Mai bătuse și un vânt rece pe drumuri, îmi simțeam trupul arzând și plin de țepi. M-a apucat tremuratul, poate de nervi, poate de la schimbările de temperatură prin care trecuse corpul în timpul zilei, poate am din nou covid19. Am curățat doi căței de usturoi și i-am mâncat goi. Pe aragaz era lăsată o oală cu tocană de cartofi din care mi-am pus într-o farfurie și am mai mâncat doi căței de usturoi. Apoi mi-a venit cheful să beau. Mi-am făcut un ceai de plante bulgăresc și mi-am turnat un pahar de 50 ml cu horincă de Maramureș. Anul trecut am cumpărat 3 litri de horincă din Comuna Ocna Șugatag, de la un om numit nea Pătru. Beau din ea doar la ocazii speciale. Nea Pătru este un om de ispravă, nu produce pentru vânzare ci pentru consumul propriu. Eu am ajuns să cumpăr printr-un cunoscut de la el. Horinca lui este excepțională. Mi-am mai pus încă un pahar și apoi încă unul. Am băut 150 ml de horincă și o cană cu ceai de plante bulgărești. În timp ce beam de unul singur mi-am amintit o întâmplare de acum 5-6 ani.


Am mers împreună cu colegul YO3 la un sediu mai îndepărtat al Institutului nostru, pentru a rezolva unele probleme apărute acolo în decursul timpului. Pentru a fi mai operativi ne-am împărțit fiecare în câte un birou și ne-am apucat de treabă. În biroul unde am nimerit eu era un omuleț scund și rotofei, cu bărbuță și ochelari, purtând niște pantaloni largi prinși cu bretele peste cămașa cu cravată, în jur de 55 de ani. Ne-am prezentat, am mai schimbat câteva cuvinte, iar apoi fiecare și-a văzut de treaba lui. După o vreme mă întreabă: "Nenea Gabi, beți o palincă cu mine?". M-am arătat mirat, în primul rând eram amândoi la serviciu, în al doilea rând era 10 dimineața. Văzându-mi ezitarea, omul a zis: "Nu vă faceți probleme, aici în birou este Elveția. Suntem neutri, facem ce vrem, bem, fumăm!". Am acceptat invitația, am băut o palincă cu omul cel rotofei. A insistat să-mi facă și un ceai negru, spunând că el numai așa bea și că merg excelent cele două împreună. Avea dreptate. Am băut o vreme palincă și ceai negru cu acel om. Nu mai știu despre ce am vorbit, dar a fost plăcut. Ne-am simțit bine. Plecând înapoi către sediul nostru, am aflat că YO3 n-a fost așa de norocos, nimeni nu se gândise să-i ofere ceva. Eu petrecusem bine.


Peste cam un an de la această întâmplare am aflat că cel care îmi oferise palincă și ceai a murit. Interacționasem cu el doar atunci, dar vestea m-a întristat. Aflându-mă acum în bucătărie, cu horinca lui nea Pătru și ceaiul bulgăresc în față, am simțit nevoia să torn un pic pe jos din ambele băuturi, pentru sufletul prietenului meu din acea dimineață demult trecută. Asta suntem cu toții, praf în vânt. Am terminat de băut și m-am băgat în pat. N-am mai vrut să știu de nimic.

6 comentarii:

  1. Textul de mai sus pare influențat ușor de Ionel Teodoreanu (un autor pe care multă lume îl ”judecă” doar din punctul de vedere al ”Medelenilor” și pe care tu nu l-ai citit). Foarte frumos ai scris! Exact genul de exprimare care îți încălzește sufletul precum horinca aia de-ai băut-o...

    În altă ordine de idei, este impardonabil să deții 3 (trei) litri de horincă de anul trecut! Trebuiau consumați demult! Dacă tragi așa de ea pare că nu-ți place, că te forțezi să o bei ....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru prima oară recunoști deschis că scriu foarte frumos. Am citit doar un singur volum din La Medeleni, îmi amintesc foarte vag, la sfârșit parcă moare un bunic. Îl știu și pe Păstorel Teodoreanu. Când eu și nevasta eram iubiți, aceasta mi-a făcut cadou un audiobook cu ceva rețete ale lui Păstorel. Foarte interesante!

      Da, știi cum sunt eu. Băutura trebuie să aibă etichetă să o pot bea. De anul trecut și până acum am dat gata vreo 6 sticle de whisky, 3 de tequila, 2 de rom, 2-3 de coniac. Horinca a rămas bine ascunsă, dar am revenit acum la ea. Ai gustat și tu din horinca lui nea Pătru și ai lăudat-o.

      Ștergere
    2. Îți recomand să citești acest roman https://www.okazii.ro/tudor-ceaur-alcaz-ionel-teodoreanu-2-vol-editie-integrala-a203438502 . Îți vei schimba părerea despre Teodoreanu. Și vei termina horinca mult mai repede.

      Ștergere
    3. 200 lei...2 carti second hand?! Doamne fereste!

      Ștergere
    4. E foarte rară. Nu se mai editează. Era 300 lei înainte. Eu am gasit-o acum vreo cinci ani cu 50 de lei.

      Ștergere
    5. https://historic.ro/ionel-teodoreanu-tudor-ceaur-alcaz-cu-autograf.html

      Ștergere