duminică, 25 ianuarie 2015

Kornei Ciukovski - Telefonul

Cei care au avut norocul să intre vreodată pe forumul Locomania poate îşi mai aduc aminte de subiectul dedicat literaturii celor mici, subiect realizat de o persoană a cărei identitate nu o cunosc nici în ziua de azi. Nu mai ţin minte dacă am vorbit atunci despre cartea Telefonul, aşa că vom spune câteva cuvinte aici, mai ales că în ultima vreme o citesc seară de seară pentru băiatul meu. Am citit-o până am ajuns amândoi să o recităm pe dinafară, astfel încât de multe ori eu spun câte un vers, iar el spune versul următor şi tot aşa. Telefonul este o carte rusească, una dintre preferatele copilăriei mele. Apărută la celebra Editură Malîş Moscova în 1976, iar în România la Editura Ion Creangă în anul 1981, în traducerea marii noastre Nina Cassian, care oferă o interpretare uneori ciudată textului, dar foarte plăcută. Cartea are în prim plan un telefonist (centralist) la care sună tot felul de animale cu doleanţe dintre cele mai stranii. Elefantul vrea ciocolată, crocodilul vrea galoşi de mâncare pentru el şi nevastă şi Totoşa (aici fii'miu specifică "crocodilul mic"), iepurii vor mănuşi, maimuţele vor cărţi, bâtlanii vor picături de burtă, etc. Într-un final aflăm că telefonistul nu mai doarme de trei zile şi e surmenat de atâtea cerinţe. O carte deosebit de frumoasă, amuzantă şi instructivă, mai ales că este ilustrată foarte frumos. O carte minunată cum numai ruşii ştiau să facă. Sper din tot sufletul că şi în prezent există asemenea literatură pentru cei mici.



7 comentarii:

  1. Eheee, ce de carti rusesti bune aparusera atunci!

    RăspundețiȘtergere
  2. Le am pe majoritatea acasa si ma bucur ca sunt apreciate in continuare de cel mic.

    RăspundețiȘtergere
  3. nu imi aduc aminte de subiectul de pe locoprostia. cine il deschisese?

    RăspundețiȘtergere
  4. pai nu stiu cine era. un nick care ar fi putut fi o clona a cuiva cunoscut, ori un utilizator venit din google. nu imi mai aduc aminte nickul. era fata cred si avea IP de Iasi. atat mai tin minte.

    RăspundețiȘtergere
  5. nu cred ca a venit nimeni din google. trebuie recuperata mocofania de la petcu sau de unde o fi ajuns.

    RăspundețiȘtergere
  6. Am citit in copilarie cred ca de zeci de ori "Doctorul Au-ma-doare" (de acelasi autor). Ce personaje memorabile erau in cartea aia: doctorul, cainele credincios, mastera Varvara, maimutele, crocodilul care plange, piratul Barmaleus.
    Din pacate cred ca a fost aruncata la cos de ai mei la vreo curatenie prin casa.

    Si ce ilustratii geniale, facute probabil de un stramos de-al lui citizen (ca tot vorbeati de Locomania).

    RăspundețiȘtergere
  7. Ai uitat sa spui de Trageimpinge, faimosul animal din Doctorul Aumadoare. Am cartea. Din fericire ai mei nu au aruncat-o. Asta: http://www.anticariatplus.ro/img/produse/Doctorul-Aumadoare-0f6be2.jpg

    RăspundețiȘtergere