joi, 28 mai 2015

Haruki Murakami - Ascultă cum cântă vântul. Pinball, 1973

"Părul pubian arăta bine și era bogat, ca plantele de apă de pe malul unui pârâu după inundație.". Păi cine mai face astfel de comparații? Cine mai vorbește cu atâta drag despre părul pubian al femeilor? Primele două romane ale lui Haruki Murakami. Scrise în 1979, respectiv 1980. De aici a început totul. Sunt plăcute, ușor de citit, însă dau senzația unor puzzle-uri care fac parte din pachete diferite și trebuie asamblate. Vom regăsi în aceste mini-romane cam tot arsenalul pe care Murakami îl va perfecționa în viitor. Apariții și dispariții misterioase, sute de referiri la mâncare și băutură, muzică bună la aproape fiecare pagină, sex, pisici, comparații extraordinare, comparația fiind cu siguranță figura de stil pe care autorul o preferă. Îmi place la Murakami atitudinea nepăsătoare pe care personajele o au vis-a-vis de întâmplările incredibile prin care trec. Adică e ceva cu totul normal să te trezești cu două gemene în casă, să nu ai idee de unde au venit și ce vor, dar tu să conviețuiești cu ele, ori să aduni de prin wc-uri o tânăra băută, iar dimineața să o regăsești dezbrăcată la tine în pat și să-i observi mâna cu patru degete. Și-mi mai place dragostea lui Murakami pentru detaliu. Nu interesează pe absolut nimeni că atunci când telefonul a sunat, personajul mânca spaghete, dar autorul ține să precizeze că spaghetele fuseseră fierte cu două minute mai mult decât trebuia. Mi-a plăcut cartea, mai mult decât scrierile de la 60 de ani. Asta deși acțiunea e atât de întortocheată că până la urmă uiți cu totul despre ce e vorba în carte, iar până la final îți spui că probabil cartea nu este despre ceva anume.

13 comentarii:

  1. Fostu'' Ionescu29 mai 2015 la 11:00

    Suna interesant.Astept cu nerabdare comentariul lui Eufrosin, un fel de sarea si piperul acestui blog (fenomenal :) )

    RăspundețiȘtergere
  2. Eufrosin citește Saramago, autori grei. Nu are timp de lecturi ușoare și bloguri insipide. Probabil în prezent comentează pe blogul Emei Cojocaru.

    RăspundețiȘtergere
  3. Parcă aș citi și eu cartea asta, pare mult mai ok decât scrierile noi ale lui Murakami. Până la urmă, are vreo legătură cu evenimentele din ”În căutarea oii fantastice”? (era să zic „sălbatice”).
    Aah, nu știu unde-i Eufrosin, că pe la mine n-a trecut - dar nu mă plâng! :))

    RăspundețiȘtergere
  4. Aceste doua carti nu au absolut nicio legatura cu "In cautarea oii fantastice", desi ni se spune ca toate fac parte din Trilogia Sobolanului. Dar ai citit "Dans dans dans"? Aia mie mi s-a parut partea a doua de la "In cautarea oii fantastice". Chiar au legatura astea doua.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am citit Dans dans dans, dar poate că ar trebui să o citesc până nu uit de tot acțiunea din Oaia fantastică (pe care mi-o amintesc mult mai bine decât Pădurea norvegiană, chiar dacă pe asta am citit-o de două ori).

      Ștergere
  5. Daca e cu sex, cred ca o s-o citesc si eu fiindca mi s-a sculat anaconda dupa ce am citit ce ai scris. Exista si varianta virtuala, nu-i asa?

    Referitor la sex, eu ma mir ca nu m-am dat la vreo useritza a forumului... la Titina mai ales. Nicio aluzie libidinoasa a ala cr3tzolino, nimic-nimic. Cred ca e din cauza eram prins in hardcore cu Kesu, insuruba-l-as in gura sa-l insurubez de muistoman! Imi sugea toata energia.

    RăspundețiȘtergere
  6. Sigur, exista si varianta e-book. Cu bani, desigur. Ai e-book reader?

    RăspundețiȘtergere
  7. Gratuit, Moshulica. Eu cumpar numai carti care au formule si schite in ele.

    Uite ce carti am cu Haruki asta. O sa citesc cartea aia cu Oaia galactica.
    http://i.imgur.com/7QFfhN1.jpg




    RăspundețiȘtergere
  8. Nu stiam de unde te-a inspirat tufisul inghinal al japonezelor cand ai oripilat-o pe Ema. De fapt ce metafore sa scrii despre un sex epilat - fin ca nisipul Saharei dupa asfintit?

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu am citit cartea, insa am citit despre ea intr-un studiu de specialitate si autorul spunea ca are de-a face cu `In cautarea...` si `Dans...` . Am inteles ca apare in ea tatal Sobolanului (si ca impreuna, cele trei, ar semnifica lupta dintre lumea moderna si cea postmoderna, ratiune, dorinta de progres, intelect etc vs. omul ce se simte singur printre oameni,care nu se poate exprima sau nu este inteles, un fel de schizofrenie postmoderna s.a.m.d. . Chiar as vrea sa o citesc, cred ca e singura care imi lipseste din seria Murakami.

    RăspundețiȘtergere
  10. Am citit tot de la Murakami, mai putin Underground. Chiar nu am gasit legatura intre aceste prime doua carti si cea cu oaia. Nu apare tatal Sobolanului. Doar se face referire ca Sobolanul provine dintr-o familie de oameni bogati.

    RăspundețiȘtergere
  11. Haruki_Murakami_-_Autoportretul_Scriitorului_ca_Alergator_de_Cursa_Lunga. Cititi cartea de mai sus in care scriitorul isi prezinta debutul.

    RăspundețiȘtergere