miercuri, 21 noiembrie 2012

Biblioteca Billy

Eufrosin Potecă e în vizită la mine. Stă picior peste picior pe canapeaua Klippan şi bea o vodka Absolut. Deobicei este binevoitor şi vorbeşte cu duhul blândeţii, dar acum e cumva scârbit şi uitându-se către biblioteca Expedit critică vehement mobila de la Ikea. Spune că nu e de bun gust. Spune că e prea liniară. Spune că e rece. Spune că nu are personalitate. Spune că nu-şi va cumpăra niciodată aşa ceva. Soarbe din vodka şi încearcă să-şi mai îndulcească puţin părerea emisă pentru a nu mă jigni prea tare. Spune că nu ştie cum am ales eu mobila că la mine arată bine, dar în general mobila de la Ikea e oribilă. Şi Radu Ionescu gândeşte cam la fel referitor la fabricantul suedez de mobilă. Aceştia sunt genul de oameni pe care întrebându-i dacă au ceva de la Ikea îţi răspund: "Da. Sigur că am. Un şervet de pus pe masă. Şi parcă şi o lumânare.". Pentru ei asta e toată Ikea.

Eu sunt total opus lor. Am devenit un împătimit Ikea. Am tăcâmuri şi farfurii Ikea, pahare şi halbe de bere Ikea, veioze Ikea, pat, noptiere, scaune, birou, masă, canapele, biblioteci, covoraş de baie, şifonier, dulap de baie, toate de la Ikea. O mobilă pentru omul mediu, pentru omul din popor. Comuniştii ar fi apreciat Ikea. Nicidecum o mobilă rece, ci una care combină mobila anilor '80 cu cea a anilor 2000. Parcă o mobilă nemuritoare. Modul de prezentare, structura magazinului, ambianţa creată fac din cumpărător un sclav, o persoană fără discernământ care-şi doreşte să aibă cât mai multe de la Ikea.

Pentru că am prea multe cărţi m-am hotărât să-mi cumpăr o nouă bibliotecă Billy. Albă. Lăţime 80cm, înălţime 202cm. Am cumpărat-o, am montat-o şi m-am gândit că vor încăpea mai multe cărţi în ea dacă îi ataşez o poliţă suplimentară. Am fost la Ikea şi am cumpărat poliţa. Afară este frig, în magazin este cald, aşa că mi-am scos geaca şi am purtat-o pe mână, alături de încă o pungă ce o mai aveam. În pungă e o carte. Iar în cealaltă mână ţineam poliţa albă Billy. Când am ajuns la casă, fără să realizez, am pus pe bandă nu doar poliţa ci şi geaca iar sub ea sacoşa. Casiera, o fată tânără, slăbuţă, cu coada lungă împletită în trei, a luat punga şi a zărit cartea.
- Ce carte e? Pot să mă uit?
- Da, uitaţi-vă, i-am răspuns.
A scotocit în plasă, a luat cartea, s-a uitat la copertă, a răsfoit-o puţin.
- N-am auzit de ea.
- Citiţi?, am întrebat-o.
- Da, dar mai mult cărţi de aventuri.
- Cum adică de aventuri? În genul lui Tom Sawyer?
- A, nu,nu.
- Care a fost ultima carte pe care aţi citit-o?
- 12. O carte cu nişte drogaţi şi cu droguri.
- Nici eu nu am auzit de cartea dumneavoastră

Pe primul raft al noii biblioteci Billy am aşezat cărţile din colecţia Polirom Top10+. Sunt albe şi se asortează cu albul bibliotecii. Pe lângă faptul că sunt un cititor, îmi place să integrez cărţile armonios în configuraţia camerei. Cărţile mele sunt şi o mobilă frumoasă (aşa cum foarte mulţi oameni am observat că au cumpărat întreaga colecţie Adevărul pentru a o expune în bibliotecă, pentru că dă frumos), dar şi nepreţuiţi prieteni atunci când sunt citite.

Am ajuns acasă şi am căutat să văd ce e cu 12, citit de casiera Ikea. Este vorba despre cartea pe care Nick McDonell a scris-o la 17 ani. Doisprezece. Iată aşadar un scriitor extrem de tânăr. Valoarea nu aşteaptă numărul anilor.

13 comentarii:

  1. E trist că îți dai seama de intenția celor de la Aichia să facă din tine un sclav și totuși nu te poți abține. E ca un drog. Poate de aia am și aversiunea asta față de ei.

    RăspundețiȘtergere
  2. printr-o potrivire incidentala ti-am citit postul ascultind White Keys a lui Chilly Gonzales.

    RăspundețiȘtergere
  3. Eufrosin, este posibil sa judeci gresit. Asa ar trebui sa avem aversiune si fata de carti, bautura, masini si nu in ultimul rand o mare aversiune in ceea ce priveste pizda. Doar cateva exemple. Sunt pana la urma lucruri care ne plac si cu care ne umplem viata. Si tu ai acasa canapele, fotolii, mese si scaune. Le-ai cumparat de undeva. Mie mi-a placut sa le iau de la Ikea pentru ca au stiut sa ma faca sa-i plac. Recunoaste ca e o mobila buna si te-ai simtit bine in canapelele mele.

    Radu, foarte misto melodia dupa o zi de lucru tare imputita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Carțile, băutura, mobila nu le-am luat (și nu le iau) din același loc. Pizda e aceeași din motive morale :D . Dar ai dreptate: m-am simțit foarte bine la tine de fiecare dată, e o atmosferă foarte placută creată de mobila pe care ți-ai luat-o.

      Ștergere
  4. nu eram eu mai sus. pesemne stiu cine era. in ce ma priveste am 2 biblioteci billy, niste fotolii nu stiu cum le zice, lustre, oarece covoare, nu mai zic de gadgeturi prin bucatarie. chiar si juniorul profita de ikea prin ceva jucarele, scaun si cine mai stie ce. sunt atatea ca le-am uitat. iar la casa batraneasca ma asteapta 2 canapele ikea ca sa le montez.

    RăspundețiȘtergere
  5. ce canapele? eu am o canapea Klippan (poate cea mai clasica canapea din istoria mobilierului modern) dar care vine de-a gata, nu ai ce monta la ea si o canapea Tylosand de 4 locuri care din pacate s-a scos din fabricatie pentru moment. pe langa biblioteca Billy de care vorbesc in postare, mai am inca 3 mai mici. 40x202.
    cat despre bucatarie, numai gresia nu o am de la Ikea.
    ala mic a scapat de Ikea in ceea ce priveste patul. surprinzator.
    si prietenul tau Tzake de pe forum e un mare pasionat de Ikea.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ps : mda, am vazut. chiar Tzake era mai sus. i-am vazut pe facebook piesa. nu stiam ca ma citeste.

      Ștergere
  6. Intr-adevar o povestioara foarte buna, in care se combina fictiunea cu realitatea :). In acelasi stil Ioachimesc :).
    Int-adevar suntem toti niste sclavi Ikea, care urmeaza acele sageti care te poarta prin tot magazinul, niste copii pasionati de puzzle-uri 3D, carora le plac sa asambleze un mobilier liniar dintr-un lemn de calitate inferioara (fag, mesteacan).
    Traiasca Ikea - pentru copilul din tine. (frumos slogan, nu?)

    Un gras imputit.

    Ps. Scuzati eventualele greseli gramaticale.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut Daniel! Sa stii ca de data asta nu a fost deloc fictiune. Totul s-a intamplat asa cum am povestit. Sa stii ca au si mobilier din lemn de calitate, de exemplu pin. Chiar acum scriu acest mesaj pe laptopul aflat pe masuta Hemnes. http://www.ikea.com/ro/ro/catalog/products/30176286/ . Oricum chiar si produsele lor low-cost sunt mai de calitate ca multa alta mobila pe care am vazut-o de la alte firme. De alea din gama high nici nu mai vorbesc.

      In rest iti dau dreptate. Si mai trebuie sa-ti spun ca ai talent la scris. Poate iti faci si tu un blog, ori daca nu poti scrie 2-3 cuvinte pentru blogul Nopti si zile.

      Ștergere
    2. Asa este cum spui legat de calitatea lemnului. Dupa cum stii si eu sunt un fan al mobilierului de la Ikea si nu numai al mobilierului. Diferenta o face designul si nu numai calitatea lemnului.
      Multumesc pentru laude, nu le merit.
      Scriu acest mesaj la calculatorul meu desktop asezat pe un birou cumparat de la Selgros in 2005 sau in 2006 :O, foarte nervos, tocmai am sosit de la meci, am plecat de pe stadion imediat ce s-a facut 0-3.

      Acelasi gras imputit.

      Ștergere
  7. nu stiu cata incredere putem acorda unui top cele mai cool o suta de branduri in care apar eugenia, plafar, ciocolata cu rom tricolor sau ciocolata tricolor cu rom, dar iata-i pe amicii de la ikea pe locul 2.

    RăspundețiȘtergere