vineri, 2 martie 2018

ce am citit în februarie

de Ionescu

motto: "when ignorance reigns, life is lost" (rage against the machine)

anul trecut am citit o carte a andreei răsuceanu, bucureștiul literar îi zice. analizează cărțile câtorva contemporani pentru care bucureștiul e un personaj important. cărtărescu, florian filip (cu zilele regelui), stelian tănase, simona sora, ioana pârvulescu și gabriela adameșteanu. și așa mi-a venit cheful să citesc și altceva de gabriela adameșteanu (citisem doar dimineața pierdută),l anume volumul 2 din opere publicat la polirom. mai exact prima parte, proza scurtă. a doua parte, respectiv romanul întâlnirea va urma cândva. sunt povestiri apărute în mare parte în doua volume, pe vremea comunismului. unele foarte scurte, mici frânturi de viață din anii 70-80: spitale, avorturi clandestine, navetă cu trenul. altele mai lungi- gara de est, o plimbare scurta după orele de serviciu, dăruiește-ți o zi de vacanță: studii psihologice ale, să zicem, clasei de mijloc din comunism. relații, despărțiri, ședințe, delațiuni, bârfe. într-adevăr, bucureștiul este un personaj în multe din aceste proze. un personaj discret, dar mereu prezent pe fundal. un bucurești pe care ni-l amintim, plin de praf și șantiere, dar probabil fără atâtea clădiri abandonate cum e azi. un deget mare în sus și 5 stele pentru această primă parte a volumului.

iocan volumul 5- din nou ceva povestiri corporatiste (un gen a cărui istorie se va scrie cândva și nu cred că vor fi menționate și prozele lui gabriel care au apărut pe acest blog before it was cool). oare chiar așa arată un interview de angajare la o corporație, cu lansări de avioane de hârtie? (vezi schița iuliei gherasim). se detașează net povestirea lui bogdan alex. stănescu, tarantula îi zice, măcar pentru ea merită citită revista. presupunând că balada lui jenny, care închide revista, vă e deja cunoscută. da, la rubrica restituiri a fost ales de data asta mircea nedelciu. fără discuție, un mare scriitor, dar cred că rostul acestei rubrici era de a ne aminti de autori oarecum uitați. nu e deloc cazul lui nedelciu, din fericire. cât privește stranierul numărului, onoarea îi revine lui tom hanks, cunoscut de o lume întreagă drept vocea cauboiului woody din toy story. scrie exact ca un corporatist bucureștean. un deget mare la orizontală și trei stele goodreads.

o carte cel puțin la fel de premiată ca viața măruntă (vezi postarea de acum 1 lună) este underground railroad, de colson whitehead. cu ocazia asta am aflat că au existat numeroase rețele prin care sclavii din sudul statelor unite evadau către nordul aboliționist. li se zicea undergorund railroad, deși nu era vorba de o cale ferată, cu atât mai puțin de una subterană. în roman însă, exact asta devine ruta subterană. frustrant pentru un om care a trăit atâta amar de vreme în drumul taberei și care deja de vreo 2 ani le zice copiilor: "data viitoare când venim în bucurești, o să avem metrou lângă bloc". revenind la roman- o tânără sclavă fuge de pe o plantație din georgia cu ajutorul acestui pseudometrou, trece prin mai multe state, fiecare cu specificul său în ceea ce privește situația afro-americanilor. lectura a fost o plăcere,deși e posibil să îmi fi scăpat tocmai înțelesul profund. bunăoară finalul. nu cumva e doar o iluzie? eu zic să lasați orice treabă și să citiți ruta subterană. 5 stele. 👍.

mai demult, poate să fie 9-10 ani, mi-am luat un volum din operele lui radu cosașu (tot polirom), dorind eu atunci să citesc prima parte a volumului, anume 5 ani cu belphegor. cronici sportive (pseudosportive mai degrab'. citez: 'dar ce, eu fac aici cronică sportivă? eu fac aici, de cinci ani, cronica vieții, n-ați înțeles?") de acum aproape 50 de ani, se știe, maestrul a fost suporterul progresului bucurești, just like me. la vremea aia m-a deranjat că nu am găsit deloc note explicative cu privire la evenimentele comentate. cine mai știe de exemplu ce a facut uta cu steagul roșu brașov în octombrie 1971? mă tem că și nou apărutul volum (fobal plus- ai mei și ai noștri) are aceeași problemă. dar puterea netului e mare, îmi amintesc că am găsit pe youtube o cursă de cai pe care o comenta cosașu într-un articol străvechi(https://youtu.be/eCjhsE6kox4). dar asta a fost mai demult. luna asta am citit, în sfârșit, și partea a doua a volumului- mătușile din tel aviv. apărută inițial pe la începutul anilor 90 la o editură obscură (impex '92).  vedem că revoluția nu i-a schimbat felul de a scrie câtuși de puțin. amestecul unic de jurnalism cu autobiografie trecute prin filtrul (auto)ironiei at its best. include câteva capitole din supraviețuiri pe care le citisem deja. în mare este relatarea unei călătorii pe care o face la mătușile și mama din israel prin 1992, ocazie cu care se întâlnește cu nenumărați prieteni și iubite din anii revoluționari. ani pe care și-i asumă și de care nu se delimitează prea mult, probabil spre oroarea anticomuniștilor. nu și a mea, oare de ce?

5 comentarii:

  1. Oare pe ce blog am mai auzit de cartea aia cu sclavi care a luat Pulitzer? O aveam și eu în vedere, deci dacă o voi citi nu e pentru că am auzit de la tine.

    Nu prea se observă punctele pe Mapamond. Nu ai putea face o grafică mai bună și mai prietenoasă?

    Poză de început de ce nu ai mai pus?

    Pariez că nici luna asta nu îți comentează Cojocaru Emanuela.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. poza de inceput ti-am trimis acum cateva saptamani dar ai ratacit-o. o poza cu cheiul dambovitei, mai sus de tribunal, facuta prin anii 80, cand incepusera demolarile.
      nu prea se observa punctele. sa incerc sa fac ceva in acest sens.
      cine e cel mai cult? nu are importanta.

      Ștergere
    2. Eh, uite cum pierzi pariul, Locomotivă Gabriel. Io vă citesc în continuare, chiar dacă nu mă manifest. Bine, e drept că uneori citesc direct din mail, pe telefon, și nu mai intru pe blog să văd ce ați comentat. Dar mai și revin, după cum se poate constata prin prezenta.

      Ionescu, tu ai impresia că Mircea Nedelciu e foarte citit astăzi? Chiar dacă lumea a auzit de el, asta nu înseamnă că l-a și citit, deci zic că au făcut bine să-l includă la Restituiri, poate își mai face rost de câțiva cititori. Gabriel, ar trebui să-ți trimiți prozele la iocan, poate te citim într-unul din numerele viitoare.

      Cât despre Ruta subterană, știam cartea de pe Goodreads, dar până acum n-a fost o prioritate – o voi citi datorită ție, m-ai convins cu ce ai scris mai sus. Sper să-mi placă mai mult decât ultimele trei Pulitzer-uri, care nu prea m-au impresionat.

      Ștergere
  2. Observ la acest Ionescu o medie de 3-4 carti pe luna.
    Ema Cojocaru citeste mai mult decat Ionescu ?
    Sau decat Gabriel Locomotiva ?
    Care e cel mai cult din aceasta micro-lume ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Da, am adaugat si poza. Mi-ai dat-o acum o luna. Crezi ca retin toate cele? Am si asa destule pe cap.

    RăspundețiȘtergere