luni, 20 februarie 2012

Arto Paasilinna - Anul iepurelui


O carte scrisă de un finlandez, în 1975. Un bărbat părăseşte viaţa de la capitală, îşi lasă serviciul şi nevasta, renunţă la orice legătură cu viaţa modernă, lansându-se într-o călătorie prin pădurile, munţii şi satele Finlandei, alături de un iepure devenit tovarăşul său de drum. O călătorie iniţiatică şi o legătură deosebită între om şi animal, de fapt o pledoarie pentru reîntoarcerea la natură, la lucrurile simple şi frumoase, departe de societatea împuţită şi bolnavă a zilelor noastre, departe de mizeria oamenilor moderni. Paasilinna scrie simplu, dar o face cu multă căldură, din inimă, creând peisaje splendide, ca de pildă cel în care personajul principal bea, împreună cu un alt bărbat, rachiu, cufundaţi într-un râu de munte, în timp ce pădurea din jurul lor arde mistuită de incendiu. Doar la Aitmatov am mai întâlnit această sensibilitate dură, acest romantism al omului călit şi trecut prin caznele vieţii.

Romanul este prezentat (cu unele mici erori) şi la emisiunea Omul care aduce cartea, aşa că pentru mai multe detalii puteţi căuta filmuleţul pe net. Eu am cumpărat cartea întâmplător de la un târg în urmă cu doi ani şi ţin să mă felicit pentru alegerea făcută. O călduroasă recomandare pentru toţi cititorii acestui blog.

4 comentarii:

  1. este splendid acest scriitor, de care am citit "morarul care urla la luna" :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Morarul care urla la luna am vazut ca a aparut la Polirom in 2004. Din pacate nu cred ca o mai gasesc, daca nu o reediteaza.

    RăspundețiȘtergere
  3. Am început cartea anul trecut, dar am lăsat-o deoparte - poate și din cauză că o tot comparam cu Morarul și mi se părea mai slabă. Dar o s-o reiau, chiar vreau s-o citesc și pe aceasta.

    RăspundețiȘtergere