duminică, 14 octombrie 2018

Patricia Highsmith - Talentatul domn Ripley




Țara autorului : Statele Unite ale Americii

Titlul original : The Talented Mr. Ripley

Anul publicării  : 1955

Ediția în limba română : Editura Paladin

Număr de pagini : 339

Nota Nopți și Zile Blog : 3/5






The Talented Mr. Ripley. Am văzut filmul la sfârșitul anilor '90, dar mare lucru nu-mi mai aminteam, așa că am zis să citesc cartea. Tom Ripley este un om care are cam 25 de ani și face tot felul de escrocherii în New York. Nu prea a avut zile fericite până acum, nu este foarte stabil psihic, nici prea mulți bani nu are. Printr-un mare noroc ajunge să plece în Italia, trimis de tatăl unui prieten de-al sau, care își dorește să-i convingă fiul să se repatrieze. Fie cartea nu spune, fie eu nu am fost atent, dar n-am înțeles de unde îl cunoaște Ripley pe acest tânăr bogătaș, numit Dickie Greenleaf (cum putem traduce acest nume? Puțică Frunză Verde?). Tom ajunge în Italia și ia contact cu viața burgheză a lui Dickie, care are o vilă într-o stațiune pe litoral, bea Martiniuri, stă la plajă, face tot ce-și dorește, ba chiar are alături o tânăra frumoasă pe care se pare că nu o iubește. Sentimentele lui Ripley sunt contradictorii, nici nu știe dacă îl iubește și apreciază pe burghez, ori poate îl urăște prin prisma bogăției și a traiului lipsit de griji (așadar, un pic comunism în cartea asta), dar găsește un moment și-l ucide, iar apoi îi fură identitatea, urmând o întreagă fugă prin Italia și un joc de-a șoarecele și pisica cu poliția. Sigur, în zilele noastre când tehnologia domină întreaga planetă acestă poveste nu ar fi deloc credibilă, dar pentru anii '50 este cât se poate de viabilă. Nu este un roman polițist, așa cum ne-am aștepta văzând coperta editurii, unde apare colecția "CRIME", ci mai degrabă înclin să le dau dreptate celor care au realizat compendiul "1001 de carți de citit într-o viață", care spun despre prezenta carte că este una dintre cele mai mari creații de tip pulp fiction. Din punctul meu de vedere un roman bun, însă departe de a fi încântător. Foarte bine conturat personajul principal, cu toate trăirile lui bolnave. Am terminat cartea pe o bancă a spitalului de copii Grigore Alexandrescu, așteptându-mi fiul să iasă de la consult (o banală răceală de toamnă). Seria Ripley are și continuări, dar nu cred că am de gând să le citesc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu