joi, 2 februarie 2023

40 de cărți care mi-au mers la suflet

După ce am făcut topuri de melodii și filme, iubitorii blogului m-au provocat să fac și un top de cărți. Nu am cum să fac un top, dar am selectat 40 de cărți (printre care 5 cu autori români) care mi-au mers la inimă, care au fost memorabile pentru mine, la care am aplaudat, am plâns, m-am bucurat. Cărți care mi-au stârnit emoții puternice. Nu sunt un mare cititor, ci unul de ocazie. Nu citesc cărți de știință sau cine știe ce tratate inteligente, ci mă mulțumesc cu beletristică, citesc povești pentru oameni mari. N-am citit cărți fundamentale, nu m-am atins de Ulysses a lui James Joyce sau de cartea lui Roberto Bolano, Detectivii sălbatici. N-am citit încă Frații Karamazov, Război și pace, Muntele vrăjit ori Călătorie la capătul nopții. Nici pe clasicii literaturii române nu i-am citit. În ultima vreme chiar n-am mai citit deloc, dar au fost perioade când citeam 30 de cărți/an. Pentru mine cărțile de mai jos au fost esențiale, le-am citit în diferite perioade ale vieții, mi-au rămas aproape de suflet. Dacă aveți chef de o lectură bună, încercați orice titlu de mai jos.


  • John Steinbeck - Fructele mâniei
  • John Steinbeck - La răsărit de Eden
  • Gabriel Garcia Marquez - Un veac de singurătate
  • Gabriel Garcia Marquez - Dragostea în vremea holerei
  • Victor Hugo - Mizerabilii
  • Mihail Bulgakov - Maestrul și Margareta
  • Haruki Murakami - Cronica păsării arc
  • Haruki Murakami - La capătul lumii şi în ţara aspră a minunilor
  • Ilf & Petrov - Douăsprezece scaune
  • Ilf & Petrov - Vițelul de aur
  • George Orwell - 1984
  • Tatiana Tolstaia – Zâtul
  • Cinghiz Aitmatov - O zi mai lungă decât veacul
  • Henryk Sienkiewicz - Quo Vadis
  • Orhan Pamuk - Mă numesc Roşu
  • Daniel Keyes - Flori pentru Algernon
  • Evgheni Vodolazkin – Laur
  • Eowyn Ivey - Spre marginea luminoasă a lumii
  • John Williams – Stoner
  • Bohumil Hrabal - L-am servit pe regele Angliei
  • Bohumil Hrabal - Trenuri cu prioritate
  • Mo Yan - Sorgul roșu
  • Feodor Dostoievski - Crimă și pedeapsă
  • Lev Tolstoi - Învierea
  • Nikolai Vasilievici Gogol - Suflete moarte
  • Dino Buzzati - Deșertul tătarilor
  • Ivo Andrić - E un pod pe Drina
  • Guzel Iahina - Zuleiha deschide ochii
  • Guzel Iahina - Copiii de pe Volga
  • Jonathan Coe - Casa somnului
  • Amos Oz - Să nu pronunți: noapte
  • Natsume Soseki - Eu, motanul
  • Arto Paasilinna - Anul iepurelui
  • Sofi Oksanen - Purificare
  • Anya von Bremzen - Arta bucătăriei sovietice

--- ----- ---------

  • Radu Pavel Gheo - Noapte bună, copii!
  • Radu Pavel Gheo - Disco Titanic
  • O. Nimigean - Rădăcina de bucsau
  • Lucian Dan Teodorovici - Matei Brunul
  • Dan Lungu - Sînt o babă comunistă!


6 comentarii:

  1. Partidul Muncitoresc2 februarie 2023 la 20:27

    Cât timp durează să citești o carte ?
    4-5 ore !! Poate chiar 10-15 ore la cele mai groase !!
    TIMP PIERDUT !!!!!!!!!

    Timp în care puteai să te dedici unei firme, unui institut !! Să faci ore suplimentare, să faci pe plac unui șef !!

    În timp ce iți iroseai viața citind ficțiunile astea bune de nimic, alții vindeau ziare la 14 ani pe pasarela Basarab, stăteau noaptea la birou în sac de dormit, se dedicau carierei !!

    Macar de-ai fi citit cărți de managment, de marketing - ceva care te-ar fi ajutat să fii un angajat mai bun !!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și ai ajuns un angajat mai bun? Sau ai pierdut timpul degeaba??

      Ștergere
  2. Mulțumim pentru postare. Mare parte le-am citit, dar eu am mare drag și de scriitori români contemporani, Mircea Cărtărescu, Doina Ruști, Nora Iuga, Iulian Tănase și încă.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Păi și eu am drag de scriitorii români contemporani. Am pomenit patru dintre ei. I-am citit și pe Adina Rosetti, Dan Coman, Bogdan Popescu, Veronica D Niculescu, Petru Cimpoeșu și mulți alții. Pe Cărtărescu nu l-am citit. Este pentru elite.

      Ștergere
  3. Nu ești cool, gen3 februarie 2023 la 15:29

    Ești extrem de învechit !!
    Postezi despre muzici vechi, filme din anii '90 și acum cărți !!

    Hai cu ceva mai actualizat:

    - top filmulețe de pe TikTok
    - top dive urmărite pe Instagram
    - top artiști de trap și manele
    - top tatuaje de făcut anul ăsta

    RăspundețiȘtergere
  4. Gabi, l-ai uitat pe mare nostru scriitor, Marin Preda. Chiar nu-ti place nimic din ce a scris Preda.
    Eu zis ca rivalizeaza cu marele Dostoievski, nu ?

    RăspundețiȘtergere