marți, 20 decembrie 2011

Cartofi de Lunguleţu

Merg cu maşina pe şoseaua veche spre Piteşti. Ajung în satul Lunguleţu din judeţul Dâmboviţa. Unde am mai auzit de această localitate? Îmi amintesc. Într-un articol din ziar. Lunguleţu are un renume în producerea de cartofi, varză şi ceapă. Ţăranii de aici şi-au cumpărat tractoare, s-au industrializat puternic şi au început să facă agricultură cu cap. Rezultatele au apărut, producând tone de legume. Şi asta se vede pe marginea drumului, unde aproape în faţa fiecărei case e câte ceva de vânzare. Cartofii sunt cei mai mulţi, mii de saci. Opresc maşina în faţa unei gospodării. Mă uit la produse. Cartofii arată splendid. De expoziţie. Ca pe vremuri la Ziua Recoltei când venea în inspecţie tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Marfa era expusă, iar după vizita tovarăşului era strânsă şi trimisă direct la export. Însă cartofii de Lunguleţu sunt ai poporului român, nu pleacă nicăieri în afara ţării. Aleg un sac. Din curte apare o femeie şi-l pune pe cântar. 12 kg. Costă 8 lei. 66 bani pe un kilogram. Cu 8 lei poţi cumpăra 200 grame de cartofi de la McDonald's sau 12 kg de cartofi din satul Lunguleţu. Iar cartofii de la Mc am impresia că sunt făcuţi dintr-o pastă, apoi puşi în forme şi congelaţi. Oare de ce ne lăsăm păcăliţi? Ne-a spălat capitalismul creierele mai ceva decât a făcut-o comunismul cu nord coreenii care-l plângeau pe Kim Jong-il? Poate. Am ajuns acasă şi am făcut o prăjală de cartofi. Cu salată de varză. Mi s-au părut excepţionali cartofii. Dar cu siguranţă lucrează psihicul. Mi-au plăcut pentru că sunt cartofi buni sau pentru ca sunt cartofi de Lunguleţu?

14 comentarii:

  1. Food is culture. Orice am manca, mancam din ratiuni in principal culturale.

    RăspundețiȘtergere
  2. bhuttu sunt de acord cu tine. tocmai de asta de Craciun mananc sarmale, desi nu imi plac deloc. carne tocata fiarta invelita in varza murata. dar asta e traditia cica. m-as simti aiurea sa bag o pizza de Craciun?

    ionescu, pe voi. cititorii mei. chiar ma mir ca ma mai citeste cineva si chiar a comentat.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu trebuie sa gandesti asa, chiar am citit, dar anumite comentarii erau aiurea, mai ales la cea cu colindatul, e o traditie care trebuie respectata, nu sa ne batem joc de ea. Chiar am vrut sa-ti las un comentariu, dar cand am citit la ce cred unii si la ce gandesc, mi-a lasat un gust amar, asa ca am preferat sa citesc si sa tac.
    Legat de cartofi, chiar vreau sa comentez si sa-mi spun o parere sincera si adevarata. Cartofii pe care i-ai luat de la Lunguletu sunt buni si gustosi, pentru ca sunt naturali, dar de ce acesti cartofi se vand pe la poarta si nu in supermarket? Pentru ca nimeni nu ii vrea, in Kaufland gasim cartofi adusi din alte tari si cei produsi in agricultura romaneasca se strica si se arunca la gunoi. Iar la Mc sunt cartofi, care probabil sunt congelati de cateva luni. Oare cum sa fie la fel de gustosi ca cei din casa taranului?

    RăspundețiȘtergere
  4. acum niste ani jerry's pizza au scos un sortiment cu sarmale. deci iata un raspuns. http://simplybucharest.ro/wp-content/uploads/2009/01/pizza-sarmale.jpg


    tu intrebi- 'Mi-au plăcut pentru că sunt cartofi buni sau pentru ca sunt cartofi de Lunguleţu? '
    eu raspund tot cu o intrebare: de ce crezi ca se exclud reciproc cele doua categorii?

    RăspundețiȘtergere
  5. Ana, ce comentariu aiurea ai gasit la colindat? Sunt foarte curios. E o traditie, sigur. Nu si-a batut nimeni joc de ea. Noi chiam am cantat frumos. Ce? Hrusca nu canta colinde tot pentru bani? Da spectacole pe gratis?
    Si in hypermarketuri sunt cartofi romanesti. Am luat eu din Selgros cartofi romanesti foarte frumosi cu 80 de bani/kg.
    Dar cum iti explici chestia cu rosiile taranilor? In ultimii doi ani au fost infecte. De ce? Pentru ca taranul a pus seminte straine, nu le tine cat trebuie la copt, ca sa se faca repede rosiile si sa scoata el bani. Au ajuns mai bune rosiile turcesti decat astea ale taranilor romani.

    ionescu, ce plm? pizza cu sarmale? iar faci glume in paint shop pro.
    nu se exclud cele doua variante. ai dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  6. cartofi pai -singurul fel de mancare pe care l-as manca non-stop.

    RăspundețiȘtergere
  7. ce glume, ce glume?
    http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Incredibil/112125/Prima-Pizza-cu-Sarmale-din-lume.html
    http://www.ziare.com/preturi/rca/o-firma-romaneasca-lanseaza-pizza-cu-sarmale-501989
    http://sorin.rusi.ro/pizza-cu-sarmale.html
    stii foarte bine, probabil ai si degustat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Are sigur o explicatie si cea cu rosiile, cei carora li s-au stricat inseamna ca le-au dat cu un ingrasamant sa se coaca repede, dar nu sunt experti in agricultura si nu si-au dat seama ca sunt coapte doar la exterior.
    Nu sunt mai bune alea turcesti, iar cele romanesti care le gasim prin piata si spun ca sunt de gradina, nu e adevarat, sunt de solar sau sera, cele din gradina sunt altfel si chiar sunt bune, dar din pacate nu prea se mai fac. De ce? Din cauza anotimpurilor: prea mult frig si apoi prea multa caldura, se maneaza, trebuie stropite mult si tot nu mai sunt naturale, asa ca cele mai multe rosii din comert sunt din sere.

    RăspundețiȘtergere
  9. moromete, pai aia e mancarea studentului sarac.
    ionescu, nu stiu deloc. chiar nu incerc toate porcariile din comertul capitalist. probabil ca exista si shawerma cu crema de zahar ars. nu, contrar asteptarilor, nu am mancat.
    Ama,s-au dus rosiile de alta data, cele pe care le rupeai de pe vrej si acolo sus unde era ruptura aveau un miros demential de proaspat.

    RăspundețiȘtergere
  10. O fi, Moshulica, dar eu ii prefer multor trufandale de-ale voastre. Vara asta, la intalnirea de 10 ani de la termenarea facultatii, am comandat cartofi prajiti si cotlet de Ghitza.
    Sa-i simti in gura asa, fierbinciori (si gandu-mi zbura la Kantemir), cu coaja crocanta deasupra si moi inauntru... Merg de minune cu costite, paine abia scoasa din cuptor si ceva care sa intepe la limba: bere rece sau spritz.

    Venisem sa-ti dau un wallpaper:
    http://i.imgur.com/r3Ztj.jpg

    Si ceva de citit, scris de mine in mare parte la betie. ia vezi, pricepi ceva? :D
    http://morom3t3.wordpress.com/2011/12/16/aventurierul/

    RăspundețiȘtergere
  11. Cei mai buni cartofi sunt pentru mine cei copți la cuptor și mâncați fierbinți, cu ulei de dovleac. Așa îi mâncam din pruncie.

    Sincer, nu văd cum aș putea dovedi că nu sunt un robot.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pentru prima oara in viata aud despre uleiul de dovleac.

      Ștergere
    2. Foarte interesant. La mine e ceva care se mănâncă în mod curent, avem mereu ulei de dovleac în frigider.

      Ștergere