marți, 26 februarie 2013

Vasile Ernu - Născut în URSS




















Nu, nu este o carte despre foamete, lagăre, Siberia, KGB, dorinţa de emigrare în Occident. Este o carte a aducerii aminte, un omagiu adus Uniunii Sovietice de un basarabean care s-a născut şi a trăit 20 de ani în URSS. Cartea a fost exact pe sufletul meu, am aceleaşi trăiri ca şi autorul, aceleaşi sentimente legate de vremurile trecute comparate cu prezentul. Vom fi însoţiţi pe parcursul cărţii de personaje celebre precum Habarnam, Buratino sau Ostap Bender, de Lenin sau Brejnev, dar cel mai adesea de cetăţeanul sovietic de rând care-şi trăieşte viaţa într-un vast imperiu. Avem capitole despre prezervativul sovietic, despre sexul în URSS, motocicletele cehoslovace Jawa, guma de mestecat, cosmonauţi, viaţa la comun în fostele case boiereşti, WC-ul sovietic, băuturi sau eroi. Un capitol întreg este dedicat marelui maestru al combinaţiilor. Vom trage concluzii triste din carte şi voi da doar două exemple. Capitalismul a distrus farmecul de a obţine lucruri cu greu, iar aici autorul povesteşte despre blugi. Cine se mai bucură în prezent când achiziţionează o pereche de blugi? Pe vremuri era ceva de neînchipuit. Represiunea politică din trecut a fost înlocuită cu represiunea economică, care subjuga poate şi mai tare individul, spălându-i creierul, transformându-l în sclav. Sunt de acord, dar ca şi Vasile Ernu mă întreb: Ce-i de făcut? O carte scrisă cu mare sinceritate, cu bucuria unor amintiri fericite, un prilej de încântare pentru cititori, fie ei iubitori ai comunismului sau ai capitalismului. Nu e foarte multă politică în cartea asta, deşi aşa pare prin ce am scris aici. Chiar dacă nu veţi cumpăra cartea merita să vizitaţi www.nascutinurss.ro !

5 comentarii:

  1. 'Capitalismul a distrus farmecul de a obţine lucruri cu greu.'

    al dringu' farmec, bloagare!

    am facut cadou aceasta carte acum cativa ani colegului meu de liceu, v. azi e ziua lui, abia ce am vorbit cu domnia sa. eu unul n-am citit-o. nu prea imi plac astia de la criticatac.ro. tit ti-ar placea. ti-ar placea si 'adio adio patria mea etc' de r p gheo.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, a distrust acest farmec. Inainte beam Pepsi Cola cu netarmuita placere. Acum, pentru ca se gaseste peste tot, nu mai e la fel. E doar un exemplu.
    Sau...pe cine ar mai impresiona in momentul de fata o revista Nekerman? Inainte ne uitam cu totii ca nebunii la produsele alea. Acum zac in Cora si nu le cumpara nimeni.

    Am vazut multe titluri interesante in colectia Egografii.

    La multi ani lui V ! Ce s-a ales de el? Are un job bine platit? Are nevasta si copii? Are masina mica? A fost vreodata la Bratislava? A citit macar un roman de-a lu Murakami?

    RăspundețiȘtergere
  3. are job bine platit, are copil, are masina cu system de navigatie, a fost in india, nu stiu de murakami

    RăspundețiȘtergere
  4. Ascultând "She's Not There" mă gândeam la perioada cea mai frumoasă din viața mea. Poți rememora oricând momentele plăcute din trecut dar dacă în paralel ai trecut prin niște chestii îngrozitoare e cam greu să le rememorezi doar pe cele plăcute. Probabil ca tov. Ernu a trăit bine (așa cum de altfel am trăit și eu în comunism) și are numai amintiri frumoase.

    RăspundețiȘtergere
  5. Da, important e sa nu credem ca URSS-ul a insemnat doar Siberia si un mare lagar. Au fost oameni care au trait bine merci si acolo, la fel ca si in Romania. Tov Ermu a trait ca si copil in URSS si probabil a avut o copilarie frumoasa.
    Pe de alta parte, copilul din carte asta a trait in lagar si tot a stiut sa se bucure de copilarie: http://noptisizile.blogspot.ro/2012/05/piotr-bednarski-zapezile-albastre.html
    Sunt multe de zis. Pentru mine cartea a fost super misto. Asta cu URSS....

    RăspundețiȘtergere