joi, 11 iunie 2015

Predeal

Vine turistul străin, se dă jos din tren, iar la primul contact cu renumita staţiune ce vede? Nişte litere sparte. Păi aşa se face turismul într-una din cele mai renumite staţiuni ale noastre? Şi zice turistul: "Dobitoci şi nesimţiţi sunt românii ăştia".





Eram pe lângă gara din Predeal în noiembrie 1995, elev la liceu plecat alături de câţiva colegi într-un week-end la munte. A trecut un om pe lângă noi şi ne-a zis: "Azi a murit Coposu". Nu m-am priceput vreodată la politică, dar atunci ştiu că m-am emoţionat şi mi-a părut rău. Iar săptămâna următoare la ora de istorie cu renumitul profesor Mugur Moş am făcut o paralelă între poezia lui Macedonski, "Noaptea de decemvrie", şi destinul lui Coposu. Profesorul, om cu inima mare, la ora căruia cu doi ani înainte ţinusem moment de reculegere pentru Ayrton Senna, fusese cu flori la sicriul lui Coposu şi s-a impresionat de ce i-am spus. Mi-a dat un 10, iar el dădea numai 9 cea mai mare notă. Sigur, am avut şi profesori care erau anti Coposu. Căutaţi şi citiţi despre tovarăşa Stere care simpatiza cu Iliescu.

Voi aveţi amintiri din Predeal?

7 comentarii:

  1. Prima data cand am vazut Predealul (ca mai fusesem doar la Sinaia):
    O excursie in clasa a VII-a, cu toata scoala 58, organizata de Bedereaga (un mos profesor de sport, un zbir al scolii), cu traseul clasic: telescaun, masa la cabana schiorilor (ulterior distrusa de incendiu), apoi pe jos pana la vf Clabucet si inapoi.

    A iesit panarama de pe lume: ca s-a inscris si toata golanimea scolii, un copil a fost batut (si i-a fost frica apoi sa spuna ca autor era tiganu' de la VII D), apoi acelasi tigan si cei din clasa lui au furat bilele de biliard de la un bar din orasel, de a venit politia in gara si nu ne-au lasat sa urcam in tren fara ditamai ancheta.

    In tren alte scandaluri, de s-a lecuit profu' de sport sa mai organizeze iesiri la Predeal.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am fost de asemenea in liceu pe jos pana la Clabucet plecare si de acolo pe un alt traseu clasic, la Cabana Garbova. Un traseu usor si placut chiar si pentru un neobisnuit al muntilor, asa cum sunt eu. La Garbova am fost si cu nevasta'mea intr-o iarna. Prin zapada mare si ninsoarea viscolita. Super frumos.

      Ștergere
  2. am ceva amintiri din predeal, dar nu cred ca intereseaza publicul tinta al blogului. amintiri cu mugur mos vad ca are dl lucean mandrutza.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, foarte bun dascal Mugur Mos. Avea un discurs tare placut. Coleg de an la facultatea de istorie cu marele nostru crainic, Ilie Dobre.

      Ștergere
  3. Trecerea în nefiinţă a lui Ayrton Senna şi a lui Corneliu Coposu au fost momente emoţionante şi pentru mine - aflată tot la vârsta adolescenţei.
    Cât priveşte amintirile din Predeal, majoritatea sunt legate de taberele copilăriei - aici am „tras" de multe ori înainte de a pleca în drumeţii, înainte de a ne caza la Poiana Secuilor, înainte de Pârâul Rece sau Cabana Susai.
    Gara mi se părea impunătoate acum 20+ de ani!
    Recent, am trecut cu trenul prin Predeal... iar gara mi s-a părut... mmm... fără grandoarea de altă dată, chiar insipidă. :( Ufff, anii...!
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
  4. Na, că am uitat tocmai de Gârbova şi Clăbucet, cărora le-am făcut recent o vizită - ceva de genul „retrăit amintirile cu telescaunul".

    RăspundețiȘtergere
  5. Poiana Secuilor, unde in prezent se ajunge cu masina. Pe vremea noastra era doar o mica potecuta :)

    RăspundețiȘtergere