miercuri, 18 mai 2011

Bernhard Schlink - Cititorul


Citind prima parte a cărţii am crezut că este o poveste uşurică, o dragoste inedită între un băiat de 15 ani şi o femeie de 36, petrecută undeva în decorul provincial al Republicii Federale Germania după Al Doilea Război Mondial. Totul exprimat într-un stil lejer, poate atipic unui scriitor neamţ. Dar a doua şi a treia parte m-au contrazis în totalitate. Femeia nu este orice femeie, ci fost ofiţer SS, gardian la Auschwitz. În a doua parte a cărţii, la vreo 7 ani distanţă de la consumarea poveştii de dragoste, asistăm la procesul criminalilor de război, unde femeia este judecată, iar băiatul participă întâmplător în calitate de student la drept. Am cumpărat cartea în speranţa de a citi ceva pervers, plin de sex. Dar nu, două treimi din carte au în prim plan zbuciumul interior al personajului principal pus într-o situaţie dificilă când află cu ce se ocupă fosta sa iubită, care apropos, spune cartea, este născută la Hermannstadt, adică Sibiul nostru. Totuşi am avut parte de un text plăcut, autorul chiar dacă e neamţ şi-a menajat cititorii şi nu a apelat la foarte multă filozofie şi psihologie.

De ce se numeşte Cititorul? Pentru că băiatul îi citeşte tot felul de cărţi iubitei sale cu 21 de ani mai în vârstă. Operele alese de cititor pentru femeie mi s-au părut cam grele, unele chiar foarte dificile. Însă se pare că au rolul lor după cum citeaza wikipedia unele surse. Prezenţa actritei Kate Winslet pe coperta cărţii m-a făcut să realizez că s-a făcut şi un film după roman. Am văzut trailerul şi pare interesant. Iată!

8 comentarii:

  1. Self promotion. Aici e cum am vazut eu filmul:
    http://bantonbhuttu.blogspot.com/2009/03/nazism-cu-fata-umana.html

    RăspundețiȘtergere
  2. gabriel, http://www.polirom.ro/catalog/carte/1q84-ii--4170/

    :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Vi la inmormantare ?
    Vad ca locomania a murit de tot (era de mult in coma). Au bagat merlucu' in locul ei.

    Eu mi-am scos deja din sifonier o camasa neagra.

    RăspundețiȘtergere
  4. Protestez! Locomania este nemuritoare!

    RăspundețiȘtergere
  5. Foaie verde de cicoare
    Loco e nemuritore
    Doar ca-n locul ei acuma
    Gasim ''clasa muncitoare''

    In loc de locomotive
    Ce sa bagi mai potrivit ?
    Aiu, gaga, don labar
    Deja-mi vine sa vomit.

    RăspundețiȘtergere
  6. Kate Winslet a si luat Oscar pentru cea mai buna actrita in rol principal cu filmul asta.

    Haiatzo

    RăspundețiȘtergere
  7. Am impresia ca filmul e mai bun decat cartea, poate si datorita lui Kate Winslet care joaca exceptional.

    RăspundețiȘtergere
  8. am citit cartea si mi'a placut foarte mult

    RăspundețiȘtergere