joi, 15 iunie 2023

Fredrik Backman - Un bărbat pe nume Ove

Marii maeștri ai cititului, împătimiți ai lecturilor, detestă bestsellers-urile internaționale și pe acei autori comerciali care produc astfel de cărți, considerând că frumusețea literaturii vine doar prin descifrarea cu greutate a textului, a simbolurilor și figurilor de stil. Ei dacă nu citesc elucubrațiile unor anume autori nu simt literatura. Eu sunt la polul opus, mi se face rău de la asemenea cărți. Să nu-mi dați să citesc Muntele vrăjit, Ulysses sau Detectivii Sălbatici. Hermann Hesse? N-am înțeles nimic din Lupul de stepă. Nu îmi place să mă întreb: "Ce a dorit să spună autorul prin asta?". Fără prea multe metafore, epitete și alegorii. "Un bărbat pe nume Ove" a fost cartea ideală pentru mine și îi acord nota 10+. 

Suedia. Ove are 59 de ani și ne este prezentat ca un om ursuz, dificil, locuitor într-un complex rezidențial de case, interacționând negativ cu vecinii săi și nu numai. Dar pe măsură ce înaintăm cu lectura și cunoaștem viața lui Ove, ajungem să-l îndrăgim, ba chiar găsim puncte comune cu el. Cartea începând a fi una amuzantă, ușor ușor se transformă într-una tristă, melancolică, povestind într-un stil deosebit de plăcut întreaga viață a lui Ove, mergând în paralel cu întâmplări din prezent. Ușor de citit, dar exprimând sentimente enorme ce vor bucura la maxim iubitorii literaturii. E o carte mare, fără să fie întortocheată, abstractă, cu pagini terne, cu pretext de filozofie pe care nu o înțelege nimeni. Nu vă feriți de acest bestseller internațional, după care s-au făcut și două pelicule. Cumva, cartea asta mi-a amintit de Stoner, romanul lui John Williams. 

12 comentarii:

  1. Mare maestru al cititului15 iunie 2023 la 09:55

    Sunt unul dintre marii maeștrii ai cititului.

    Detest orice formă de literatură comercială, orice carte sub 400 de pagini, orice lectură facilă.

    Momentan citesc Herman Hesse și Thomas Mann. Nu oricum, ci ÎN ORIGINAL. Chiar dacă nu cunosc limba germană, îmi place să mă lupt cu fiecare frază, fiecare pagină. Asta îmi dă sentimentul că sunt un cunoscător, un erudit, un rafinat.

    Merg pe stradă și îi privesc de sus pe cei ca tine. Cei care citesc bestsellere internaționale !!

    RăspundețiȘtergere
  2. Același mare Maestru15 iunie 2023 la 12:51

    Stăteam la o cafenea cu un prieten (și el mare maestru al cititului), filozofând după lectura unui volum de Heidegger, când ai trecut tu pe stradă.

    _ Uite-l pe Gabriel !
    - Care Gabriel ?
    - Ăla cu blogul. De merge mereu la Oltenița.
    - Aha.
    - Vrei să-ți spun ceva rușinos despre el ? Citește bestsellere internaționale !!

    Am pufnit amândoi din nas a ironie și dispreț.

    RăspundețiȘtergere
  3. În comentariul următor sper să aflăm ce citește Titina și ce produse se bagă la Lidl la "Săptămâna Culturii".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dacă ai fi mers la Facultatea de Sociologie (și făceai o licență în TITINOLOGIE) ai fi știut un lucru esențial:

      TITINA nu citește !! Are un angajat care citește și îi povestește câte un rezumat !

      Și n-o interesează cărți despre suedezi singuratici și triști (sau japonezi și mai triști) cum citești tu.

      Ștergere
    2. Noul catalog LIDL15 iunie 2023 la 14:14

      "Săptămâna culturii" a fost o propunere, dar a fost abandonată după ce au calculat că ar fi cea mai neprofitabilă din istorie (practic ar risca falimentul).

      Nu, din 19 iunie va fi iar "săptămâna grecească", că au rămas pe stoc multe produse în prag de expirare, și e păcat să le arunce.

      Săptămâna grecească fiind evident cu țațiki, măsline, ulei extravirgin, nu cu Platon și Aristotel.

      Ștergere
  4. Bursuc (lene sa ma loghez) ți-am zis ca o sa îți placă, mă bucur că am avut dreptate. Semeni un pic așa cu Ove :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Când mi-ai zis? Nu mai țin minte. Da...și nevasta mi-a zis că semăn.

      Ștergere
  5. Prin ianuarie când vorbeam despre carte și film pe Whatsapp. Filmul recent l-ai văzut? Eu încă nu am apucat

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu, nu. Nu am vazut nici filmul suedez, nici varianta americana.

      Ștergere
    2. Actori de calitate23 iunie 2023 la 01:02

      Există și două variante românești:

      Prima e dramă, cu Ove jucat de Dragoș Bucur. În mare parte filmul e filmat în bucătărie cu Ove mâncând ciorbă.

      Recent s-a făcut și o comedie, cu Micutzu, BROmania și Shelly. Aici Ove face glumițe de scoală primară și înjură cam 80% din film.

      Ștergere
  6. Să nu ocolești niciun roman de-al lui.

    RăspundețiȘtergere
  7. Da, este o carte frumos scrisa,dar cred ca cea mai profunda este" Britt-Marie a fost aici". Am citit aproape tot ce a publicat omul asta, este fantastic, m-am uitat si la film,dar parerea mea e ca in mod invariabil, cartea bate filmul 🙂

    RăspundețiȘtergere