miercuri, 1 decembrie 2010

Csillagosok, katonák


Coproducţie Ungaria-Uniunea Sovietică, filmul a apărut în 1967 şi este regizat de Miklós Jancsó.Am aflat despre el răsfoind enciclopedia "1001 de filme de văzut într-o viaţă", văzând acolo o poză, captură din film. Poza alb-negru reprezenta o femeie complet dezbrăcată, văzută din spate, care intră într-un râu. Spatele frumos şi drept, fundul rotund, mare şi bombat, într-un peisaj rural destul de sălbatic. Poza a fost prima care mi-a sărit în ochi şi fără să mă uit pe text mi-am dat seama că este vorba despre un film est european. Scena filmată se petrece în felul următor: o soră medicală pentru a distrage atenţia câtorva soldaţi se dezbracă şi merge la râu să facă baie. Apoi iese din apă şi rămâne aşa goală în planul îndepărtat al imaginii, în timnp ce acţiunea se desfăşoară în continuare în prim plan. Pe lângă erotismul scenei, imaginile mi s-au părut foarte artistice, împrumutate parcă din lumea teatrului.

Acţiunea filmului nu e cine ştie ce, concentrându-se pe luptele interne dintre bolşevici şi opozanţii bolşevicilor, după Revoluţia din Octombrie 1917, undeva pe lângă o mânăstire şi un spital unde erau aduşi răniţii. Personajele sunt atât de multe şi se tot schimbă, încât mi-a fost greu să urmăresc firul acţiunii cu mintea limpede. Însă mi-a plăcut mult modul de filmare şi întreaga atmosferă pe care filmul o degajă. Imagini superbe cu cai în galop, oameni trăgând cu nişte puşti precare, peisaje de lângă un râu mare (posibil fluviul Volga?), un amalgam de limbă rusă şi maghiară.

2 comentarii:

  1. sa-l fi citit pe mircea horia simionescu, altfel suna cronica asta de film:

    rosu si alb. un documentar artistic de arta prezentand istoria echipei de fotbal dinamo bucuresti. irezistibil octavian cotescu in rolul lui cornel dinu.

    RăspundețiȘtergere
  2. incepand din 1995 in romania situatia s-a degradat continuu
    este aproximativ ceea ce am visat ca citeam pe acest superblog. apoi povesteai despre securistul care te urmarea inainte de 89. intre timp incetase din viata.

    cam asta, si altele, am visat eu catre dimineata

    RăspundețiȘtergere