de Ionescu
(ia să rescriu acest articolaş.
mult mai pe scurt. nu mă pricep la aşa zise recenzii. nu îmi place ce a
ieşit la prima strigare.) aşadar:
sorin stoica- dincolo de frontiere (2002). un
roman nu foarte tipic, veţi zice. noi însă am mai citit din acest
excepţional şi mult regretat autor. nişte păţanii ale liceanului jul.
anii 90, undeva prin prahova, rural & urban. seamănă cumva cu muzici şi faze, plus intervenţii teoretizante ale autorului şi multe alte minunăţii. eu am înţeles că jul moare în final. voi ce ziceţi?
gheorghe crăciun- acte originale. copii legalizate (1982).
primul roman al maestrului. textualism, postmodernism, aşa era moda pe
atunci, dragii moşului. mircea nedelciu scria asemănător, dar mai pe
gustul meu. un roman atipic şi ăsta, mai degrabă proză scurtă. chiar
poezie. practic 'povesteşte' nişte imagini, nişte senzaţii. pe unii dintre
noi (aşa e, gabriel?) amarnic i-ar plictisi. nu zic, şi pe mine la fel,
câteva proze. altele sunt de geniu însă. mie mi-a plăcut cel mai mult date sumare despre arno schmidt. probabil aici avem ceva ce se apropie cel mai mult de o poveste. vouă?
bogdan suceavă- venea din timpul diez (2004). bucureşti,
anii 90. vespasian moisa e privit de mulţi ca un sfânt şi a dezvoltat
un fan-base impresionant. mai avem şi nişte neolegionari care au
descoperit reîncarnarea lui ştefan cel mare, dar, senzaţional, sunt şi suporteri
galatasaray. plus un sereist transformat de kgb-ul uzbec în motan. plus
dacologi d-ăia fanatici. mult umor. şi întâmplări aproape adevărate,
dacă reţineţi nebunia de acum un sfert de veac. noul ierusalim al lui
zidaru, bunăoară. eu nu voi mai trece prin piaţa lahovary fără să îmi
amintesc de acest roman. voi?
cristian teodorescu- cartea cîinelui (2015). şi el desantist în juneţe, alături de gheorghe crăciun. despre cum a ajuns un om obişnuit vedetă media
în aceiaşi ani 90 şi cu ce securişti a fost nevoit să se asocieze. cum
s-a degradat relaţia cu soţia şi copiii odată cu succesul. plus- despre
presa vremii, vizita lui bill clinton (ţineţi minte? stay the course,
stay the course!), crime şi morţi bizare, sex and the city. e cu 'va
urma', la anul vine partea a doua. eu nu am priceput ce e cu moartea
liviei. voi aţi priceput?
bogdan popescu- cine adoarme ultimul (2007). un veac de singurătate
cu acţiunea în lunca dunării, probabil jud. giurgiu. şi cu un grad ridicat de hâtroşenie gen.
multe întâmplări mai mult sau mai puţin realist magice. cartea se
deschide cu intrarea în sat a unei căruţe cu draci. un drac cade din
căruţă şi e adoptat de un ţăran. diavolul va fi numit 'iedul'. ne mai întâlnim
când şi cînd cu ţăranul respectiv & iedul, căci poveştile din care e compusă
cartea se tot întrepătrund. iar naratorii sunt trei la număr. mie
personajul foişte, profesorul alcoolic, una din cele 3 voci, mi se pare
absolut excepţional. voi ce credeţi?
toate
romanele primesc nota zece, a fost o lună excelentă. în final câteva
fragmente din fiecare, vă las plăcerea de a le identifica apartenenţele. a, şi nu ştiu
ce va fi luna viitoare.
În
cele din urmă, au decis să studieze unul dintre motivele mitologice
fundamentale ale poporului român, un mit care ar putea data din jurul
anului 5000 î.Hr., mai precis mitul mătrăgunei. În fapt, acesta avea să
fie leacul neaşteptat al calviţiei, întrucât silaba che adunată cu
silabele li şi e, apoi transformate după o lege a decodificării la
care cei doi au lucrat aproape trei ani, dădeau numele secret al
mătrăgunei. Chelie, adică mătrăgună. O fiertură de mătrăgună, în care se
mai puneau şi hidroxid de sodiu, piele uscată de capră, Coca-Cola şi
unt, dădea un efect spectaculos, transformând orice spân într-o persoană
cu o podoabă capilară respectabilă. Apariţiile publice ale doctorului
Arghir după tratament au fost atât de surprinzătoare, încât nu l-a mai
recunoscut nici măcar ofiţerul de Securitate care culesese rapoarte de
la el vreme de zece ani. Un păr negru, cârlionţat, strălucitor, afro,
acoperea ceea ce fusese multă vreme cea mai celebră chelie a oraşul
______________________________________________________________
Totuşi,
pentru că fapta de furt se cerea pedepsită cumva, au luat hotărârea ca,
în fiecare toamnă, în ziua în care întunericul şi lumina sunt
deopotrivă de puternice, tinerii din cele două sate să se ciomăgească
niţel, fără să se omoare, după care să plece fiecare în rostul lui.
Acesta este cel mai lung război al lumii. Şi cel mai cuminte: rar de
tot s-a întâmplat
să moară cineva şi numai cu totul întâmplător. De obicei, după cum bine
ştiţi din auzite, flăcăii de la noi se duc în fiecare an să se bată cu
ăi din satul dinspre Răsărit, adică să se înjure niţel, să-şi încrucişeze ciomegele şi să se pună după aia pe chefuit cu vin nou. Câte unii se îmbată, se încaieră de-adevăratelea ca
să aibă după aia ce povesti un an întreg. Când pleacă la Război, mulţi
cară după ei chivăre şi platoşe sparte şi îndoite ca vai de mama lor,
moştenite din vremuri vechi ori mai dincoace. Cel mai de preţ, însă,
este vinişorul cel roşu cărat pe câmpul de bătălie în damigene şi
sticle. Locul marilor înfruntări e un petic înţelenit de la graniţa
dintre sate. Fiecare tabără îşi sapă tranşee în care luptătorii se
ascund înainte să pornească la atac.
__________________________________________________________
Iar
eu stau pe buştean muşc rar dintr-un sandvici cu unt şi cu salam şi fac
tot posibilul ca privirea să-mi cadă doar ca din întîmplare peste
semiprofilul ei. Buşteanul pe care într-o porţiune a sa îl acoperă
trupul meu îmbrăcat într-o pereche de blugi veritabili şi-ntr-o bluză
subţire de lînă (cu puţin înainte venind încoace să ne aşezăm tocmai am
discutat cu unul dintre colegii mei bărbaţi despre această marcă
franţuzească ieftină comercială şi uşor degradabilă şi despre
posibilitatea de a mai procura eventual vreo pereche şi pentru el) face
parte dintr-o grămadă de cinci-şase bucăţi aflată dincoace de un gard de
mărăcini începînd cu care dincolo începe pămîntul să urce spre pădure
formînd dealul pe care se află acel şopron cu acoperişul în două ape
unde în podul lui acum copiii deja aproape vreo zece au început să se
joace în fîn. Şi pe buşteanul ăsta în afară de mine se mai află alţi doi
un bătrîn şi un tînăr doi tipi bine făcuţi deşi cel mai în vîrstă cu un
pronunţat început de chelie care şi-au terminat gustările fumează.
___________________________________________________
Hopaa!
Ia uite ce citește Bârnosu! Cioran! Ia să deschidem puțin! Pe culmile
disperării. Dacă te forțezi nițel, găsești la Cioran niște nume de trupe
de nu se poate. Și ca titlu de album, ce, nu merge Pe culmile
disperării? Uite, un capitol din cartea asta se numește „Sentimentul
sfârșelii și al agoniei“. Tradus ar veni The feeling of… and agony.
Bestial. Cum se zice „sfârșeală“? E un cuvânt prea românesc, totuși.
Trebuie ceva să fie înțeles peste tot. Nu are și ăsta un dicționar la el
în cameră! Doar niște Pif-uri de când era mic. Cărți d’alea de Karl
May, San Antonio și Cioran. Ce combinație!
Ia uite – „Grotesc și disperare“. Titlu de album de moare lumea. Sau
de piesă. „Insatisfacția totală“. Mânca-ți-aș! „Total insatisfaction“.
Așa se zice? Numai nume supărate.
_______________________________________________________
Da,
admise în timp ce-şi conducea maşina către casă, se culcase cu plăcere
cu doamna Surugiu, nu neapărat pentru că avea un fund atrăgător şi sîni
încă excitanţi, ci mai mult pentru că i se părea că astfel pătrundea în
misterele bunelor maniere pe care ea le cunoştea. Cu
Nana, era – poate – altceva. Nu voia neapărat să se culce cu ea. Se
mulţumea s-o atingă şi era fericit cînd vorbea cu ea, ca şi cum organele
vorbirii lor, cînd se împleteau schimbînd cuvinte, l-ar fi condus în
profunzimile unde burta şi sexul se întîlnesc într-o cutie de rezonanţă
comună. Era însă ceva în neregulă în chestia asta ; fata care-l
recunoscuse în parc, dezamăgită, celelalte două, cu rîsul lor chicotit ;
şi el, ridicol, în faţa uşii pe care Nana refuzase s-o deschidă. Frînă
brusc în dreptul unei cabine telefonice. Auzi un claxon urmat de finalul
unei înjurături dintr-o limuzină verde cu geamurile coborîte, care
trecu încet pe lîngă el şi acceleră cîţiva metri mai încolo
Eu m-am cam opintit cu Gh. Craciun (Puppa Russa), nu-s foarte sigura ca vreau sa-l recitesc curind, desi Acte Originale suna ceva mai atractiv.
RăspundețiȘtergerepupa russa e mult mai accesibila decat aocl
RăspundețiȘtergereWow, chiar ai timp sa citesti. Ai prezentat o colectie interesanta, sper sa citesc si eu ce nu am apucat.
RăspundețiȘtergereHaha, regăsesc aici spam-ul ingenios - Gabriel, l-ai lăsat să treacă de filtru? :)
RăspundețiȘtergereDin lista lui Ionescu am citit doar „Venea din timpul diez”, din care recunosc primul citat. Eu nu voi mai trece prin piaţa Matache și pe la baza dealului Patriarhiei fără să îmi amintesc de acest roman. :) Plus clădirea din piaţa Lahovary, da. Vreau să mai citesc ceva de Bogdan Suceavă, mi-a plăcut mult romanul.
Dintre cele pe care nu le-am citit, cel mai mult mă atrage cartea lui Bogdan Popescu, căreia cred că-i aparține al doilea citat. De cartea lui Sorin Stoica am citit și pe blogul Laviniei, poate mă apropii de acest scriitor la un moment dat, după ce mă obișnuiesc cu ideea că a murit de tânăr (îi aparține, oare, al patrulea citat?). Dacă tot am început cu potrivelile, să continui: Gheorghe Crăciun - al treilea, Cristian Teodorescu - al cincilea. Aștept corectările. :)
este korekt
RăspundețiȘtergerehttp://www.observatorcultural.ro/Palimpsest*articleID_31774-articles_details.html
RăspundețiȘtergerecam aşa se scrie despre o carte
Sunt unele recenzii mai complexe si pretioase decat cartea. Exista unii critici care analizeaza textul si scot din el mai multe sensuri decat si-a dorit autorul. Nu ma omor dupa aceste analize.
Ștergereplus intervenţii teoretizante ale autorului şi multe alte minunăţii. eu am înţeles că jul moare în final. voi ce ziceţi? inchiriere limuzina bucuresti
RăspundețiȘtergerenot interested
Ștergere