duminică, 23 aprilie 2023

Cerșetori

În fiecare dimineață, în drum spre muncă, mă întâlnesc cu aceiași oameni. Printre ei este o bătrână semidementă care bate străzile la ore matinale, oprindu-se la fiecare cetățean cu rugămintea: "Dați-mi și mie un leu, să iau o pâine.". Este bine îmbrăcată, dar cu privirea în alte zări. Se mișcă robotic pe străzi și rostește mecanic această frază către oricine îi apare în cale. Nu-i dau bani niciodată, mă agasează foarte tare cerșetorii. Unii sunt foarte insistenți. Nu-i suport. Mă abțin mereu să-i răspund obraznic femeii. Tot diminețile, pe același drum, mă intersectez cu o țigancă cu fuste înflorate și basma în cap. Duce de mână o fetiță cu ghiozdan în spate. Se îndreaptă către școală. Astăzi se întâmplă să ne întâlnim toți trei la o răscruce de drumuri, eu, bătrâna semidementă și țiganca cu fuste înflorate și basma în cap. Bătrâna îi cere țigăncii: "Dați-mi și mie un leu, să iau o pâine.", la care țiganca îi răspunde cu deosebită blândețe: "N-am, măicuță, acum. Ai văzut, când am avut, ți-am dat.". Recunosc, n-aș fi fost capabil de asemenea cuvinte frumoase.  

Deunăzi eram la Ploiești, la un restaurant cu terasă, profitând de soarele plăcut de primăvară, așteptam să ni se aducă mâncarea. Prin gard ne-a apelat un om în jur de 40 de ani, cu un copil după el. A început să strige: "Nu vreau bani, dați-mi ceva de mâncare pentru copil!". Ne-am făcut că nu auzim, a insistat: "Chiar nu îmi dați ceva pentru copil?". L-am ignorat până a plecat, bombănind. Sunt eu răspunzător pentru copilul lui? Sunt zgârcit dacă nu am împărțit mâncarea cu ei? Aș fi dat dovadă de bunătate dacă aș fi făcut șnițelul meu juma-juma cu copilul său? Oricum, mi-a distrus starea de bine, foarte agasant a fost. 

Voi arde în iad pentru că nu fac milostenie? Pe lumea cealaltă voi sta nemâncat și în zdrențe? Sunt cerșetorii din zilele noastre demni de milă sau este o întreagă industrie la mijloc? În ultimele 6 luni am întâlnit cerșetori vorbitori de limba română (dar de altă etnie) pe străzile din Dublin și Copenhaga ("Noi nu cerșim cu handicapul la vedere să facem avere..."). 

Voi dați de pomană? Vă este milă de alții și le oferiți, creștinește, din banii voștri?


8 comentarii:

  1. Există mulți amărâți pe lumea asta, dar există și cerșetorie organizată: împărțire pe zone, cu șef care adună banii seara. Au fost și reportaje în presă pe tema asta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Partidul Muncitoresc23 aprilie 2023 la 21:07

    Ești în măsură să-i judeci pe cerșetori ?

    Și tu te milogeai pe la părinți să-ți cumpere computer și joc Playstation. Pe când alții vindeau la 14 ani ziare pe pasarela Basarab.

    La Institut fugeai de muncă cum puteai. Alții dormeau la birou în sac de dormit.

    Pierzi timpul cu blog, cu topuri despre jocuri și filme. Alții s-au dedicat total carierei.

    Doar când o să te dedici și tu idealului muncitoresc, atunci o să ai dreptul să vorbești de cerșetori !!!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ieri am vizionat pe postul TV Cinemaraton filmul „Filantropica”. Eu îl vedeam a nu-știu-câta-oară dar era o premieră pentru fiul meu de 10 ani. Azi m-a întrebat în parcarea unui super-market: „Ăsta e cerșetor adevărat sau ....” Greu de răspuns ....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. top filme nae caranfil (ca regizor de lungmetraje, ca actor facem alta data. a jucat in anii 80 in niste filme d-astea proletare de-ti lingi degetele de placerea nostalgiei)
      in afara clasamentului- dolce farniente (nu l-am vazut)
      pe ultimul loc- asfalt tango. nu mi-a placut, ce sa fac?
      pe penultimul- 6,9 richter
      mai sus un loc- closer 2 the moon
      mai sus de mijloc, asa- restul e tacere
      pe 2- filantropica
      cel mai misto- e pericoloso sporgersi (nicht hinauslehnen)


      Ștergere
  4. Actori de calitate25 aprilie 2023 la 19:59

    Apropo de filme, dar și de cerșit:

    Acum câteva luni am vrut să dau niște bani (că eu nu sunt cărpănos, precum autorul acestui blog) unui amărât pe stradă. Ponosit, cu haine rupte, ciufulit și nebărbierit, fuma un chiștoc cu privirea pierdută.

    Când m-am apropiat, mi-am dat seama că era Florin Piersic Junior.

    Jenant momentul, dar nu e vina mea că se afișează mereu cu imaginea asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulți actori au ajuns rău, din cauza viciilor !!

      Pe Alex Bogdan îl văd des și e vai de el. S-au dus vremurile de glorie când era prezentator la TV, pe la Cârcotași sau ProTv. Și-a cheltuit banii pe păcănele și acum e aproape falit.

      În februarie stătea pe o bancă în Cișmigiu și se certa cu o pungă de rafie. Zbiera la săraca pungă, de ziceai că-i cel mai aprig dușman. Ceartă d-aia aprinsă, de se uita lumea ca la circ.

      Altă dată era pe lac, tot în Cișmigiu. Închiriase o barcă, dar nu își luase și vâsle.
      Vâslea cu mâinile (că are mâinile alea mari, ca niste lopeți).
      Privea în gol, și vâslea.

      Ștergere
    2. Actori de calitate27 aprilie 2023 la 20:12

      Interesant și contrastul de la "Românii au Talent", unde avem alături doi actori: Dragoș Bucur și Bobonete !!

      Bucur e ciufulit, jerpelit, ponosit. Zici c-a dormit în Gara de Nord și e nemâncat de câteva zile.
      Oricărui om (mai puțin autorului acestui blog) îi vine să bage mâna în buzunar și să-i dea 5 lei.

      Bobonete, în schimb, pleznește de bunăstare.
      Bine îmbrăcat, coafat, rânjește pe sub mustăcioară.
      Grăsun, rumen, arată ca un pepene copt, ca un purcel de Mangalița bun de pus la cuptor.

      Te uiți la Bobonete și iți vine să-l împungi cu furculița.

      Ștergere
  5. Lecție de teologie15 mai 2023 la 20:30

    Da, fiind ortodox, o să ai parte de pedeapsă în Infern pentru zgârcenie (dar și pentru misoginia și rasismul tău !!

    Dacă erai catolic, aveai o șansă (mică, ce-i drept) de Purgatoriu.

    Dacă erai hindus, zeități cu patru mâini te condamnau să te reîncarnezi într-un indian sărac.

    În schimb, dacă erai musulman, te aștepta pe lumea cealaltă un harem de fecioare.

    RăspundețiȘtergere